Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع مدیران اتحادیه‌های استانی:

اتحادیه‌ها باید تأمین‌کننده نهاده و بازار کشاورزان باشند

محمود حجتی در دیدار با مدیران اتحادیه‌های استانی، این تشکل‌ها را نهادی مهم برای تولید و فروش محصولات کشاورزی دانست.

اتحادیه‌ها باید تأمین‌کننده نهاده و بازار کشاورزان باشند

محمود حجتی در دیدار با مدیران اتحادیه‌های استانی، این تشکل‌ها را نهادی مهم برای تولید و فروش محصولات کشاورزی دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی، امروز در جمع مدیران اتحادیه‌های استانی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اتحادیه باید تأمین‌کننده بذر، نشاء، کود و دیگر نهاده‌های کشاورزان باشد و بازار را برای محصول تولیدشده مهیا کند.

محمود حجتی با اشاره به اینکه هر کسی باید با ارزیابی کار خود توانمندی واحد متبوعش را مرحله به مرحله ارتقا دهد، افزود: این تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها از اقدامات صورت‌گرفته در تعاونی‌ها به مروز زمان نقاط ضعف را کاهش داده و توانایی آن‌ها را برای حل مشکل افزایش می‌دهد.

به گفته وی، لازمه تعاونی، داشتن روحیه هم‌فکری، هم‌نظری و هماهنگی در کارهاست. به عبارتی باید دغدغه مسئولان و تولیدکنندگان یکی شده و همگی مشکل را شناخته و برای حل آن اقدام کنند. در این صورت است که نتیجه نیز کارساز بوده و در راستای رفع موانع طرح‌ریزی می‌شود. به عبارتی باید به صورت فردی عمل کرده، اما تیمی نگاه کنیم.

حجتی بیان کرد: نخستین و اساسی‌ترین کار ما بعد از نگاه مشترک، باید نهادسازی باشد که محوری‌ترین مسئولیت سازمان تعاون روستایی همین است.

وی با ذکر مثالی درباره روحیه همکاری و فرهنگ مصرف در ژاپن یادآور شد: در فروشگاه‌های ژاپن، هم برنج داخلی به فروش می‌رسد و هم برنج آمریکایی که البته قیمت نوع داخلی چند برابر نوع خارجی است، اما مردم این کشور، برنج داخلی را بر خارجی ترجیح داده و به این طریق از تولید داخل حمایت می‌کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تعاونی‌های ایران نیز وجود چنین روحیه‌ای الزامی است، عنوان کرد: اتحادیه‌ها باید به‌گونه‌ای حرکت کنند که اعضا خرید نهاده از او را بر رقبای دیگر ترجیح دهند؛ حتی اگر اتحادیه عددی بالاتر را پیشنهاد داد. زیرا گردش این پول در نهایت به نفع خودشان تمام می‌شود.

حجتی ادامه داد: هلند کشوری است که نه خاک به اندازه کافی دارد و نه آفتاب. اما آن‌ها توانسته‌اند با کمک اتحادیه‌های‌شان، گلخانه‌ها را رونق داده و از نور مصنوعی به جای آفتاب استفاده کنند. به‌طوری‌که اتحادیه گل و گیاه این کشور، سالانه 5.5 میلیارد یورو صادرات دارد و تولیدکنندگان هم مشکلی از بابت تامین نهاده یا بازار فروش نداشتند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه کشاورزان و روستاییان از شریف‌ترین، زحمتکش‌ترین و مقرب‌ترین بندگان خدا هستند، اظهار کرد: تعاونی‌ها باید به‌دنبال حل مشکل مردم باشند، قبل از اینکه مردم به آنها رجوع کنند؛ بنابراین اگر بتوانیم سفره مردم را هرچه بیشتر پررنگ کنیم، کار و عمل ما ارزشمندتر خواهد بود./

V-961023-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید