Iranian Agriculture News Agency

حجتی در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد:

مقابل بازار سیاه میوه شب عید می‌ایستیم/ اشاعه آنفلوآنزای مرغی با ترجیح منفعت‌طلبی‌های کوچک به منافع ملی/ نظام کشت را در کشور عوض کردیم

وزیر جهاد کشاورزی در برنامه زنده تلویزیونی امشب، بازار شب عید را بدون مشکل و ذخایر را به اندازه کافی دانست.

مقابل بازار سیاه میوه شب عید می‌ایستیم/ اشاعه آنفلوآنزای مرغی با ترجیح منفعت‌طلبی‌های کوچک به منافع ملی/ نظام کشت را در کشور عوض کردیم

وزیر جهاد کشاورزی در برنامه زنده تلویزیونی امشب، بازار شب عید را بدون مشکل و ذخایر را به اندازه کافی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با اشاره به تنظیم بازار شب عید، گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده، مشکلی برای تأمین بازار شب عید نداشته و کسری احتمالی را از طریق ذخایر جبران خواهیم کرد.

محمود حجتی افزود: در حال حاضر دو میوه سیب و پرتقال برای تنظیم بازار در اولویت بوده که هم‌اکنون برای خرید آن‌ها از طرف وزارتخانه اقدام شده و محموله‌ها در حال حمل به استان‌ها هستند. در مورد مرغ نیز ذخایر به اندازه کافی است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی درباره وجود دلالانی که در بازار اختلال ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در محصولاتی مانند سیب و پرتقال اقداماتی انجام می‌شود که به تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند. البته برای حل مشکل در بلندمدت باید نهادسازی صورت گرفته و به‌ویژه در تره‌بار، زنجیره تولید توسط خود تولیدکنندگان تشکیل شود که از مزرعه تا سفره را دربر بگیرد.

حجتی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون برآورد می‌شود، به میزان 53 تا 57 درصد کاهش بارندگی اشاره و کرد و ادامه داد: با پیشرفتی که امروزه توسط دانش بشری صورت گرفته، خوشبختانه می‌توان بهره‌ورتر عمل کرد. به‌عنوان مثال، چند سال گذشته به ازای هر مترمکعب آب 200 گرم شکر تولید می‌شد، اما اکنون این مقدار به 600 گرم رسیده است. ضمن اینکه نظام برخی کشت‌ها به سمت پاییزه می‌رود که تبخیر در آن بسیار پایین است.


فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از توسعه گلخانه به‌عنوان یکی از فرصت‌های غنی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نام برد و بیان کرد: احداث گلخانه غیر از اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند، به ازای هر هکتار برای 10 نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده که حداقل دو نفر از این تعداد، از دانش‌آموختگان کشاورزی خواهند بود.

وی یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده سبزی کشور در فضای مزرعه‌ای تولید می‌شود که این اصلاً به‌صرفه نیست؛ بنابراین می‌توان با اعمال مدیریت صحیح، با همین مقدار آب، محصولات بیشتری تولید کرد به گونه‌ای که حتی لطمه‌ای هم به محیط زیست وارد نشود. این ادعا طی سال‌های گذشته به اثبات رسیده است. البته برای قیمت آن نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوانیم کل نیاز کشور به این محصولات را از طریق گلخانه تأمین کنیم.

حجتی اضافه کرد: دریای جنوب و شمال کشور، ظرفیت‌های قابل قبولی برای پرورش ماهی در قفس دارند، به‌طوری‌که می‌توان حداقل یک میلیون تن از این طریق تولید آبزی داشت. مکان‌یابی‌ها در این باره انجام گرفته و امید می‌رود که در برنامه پنج ساله بتوان تا 200 هزار تن تولید را ثبت کنیم. البته عمده محصولات شیلاتی نیز ظرفیت صادراتی دارد و مناطق نواحی نیز بیشتر از مناطق محروم کشور هستند که نیاز به توسعه اشتغال دارند.

به گفته وی، پیشرفت‌های خوبی در سال‌های اخیر درباره تولید آبزیان صورت گرفته که تولید میگو یکی از نمونه‌های آن است. به‌طوری‌که در سال 92 حدود 12 هزار تن و امسال بیش از 30 هزار تن تولید صورت گرفت؛ محصولی که 80 درصد آن صادراتی است و حدود 5.5 دلار در بازار جهانی قیمت‌گذاری می‌شود.

حجتی از توسعه کشت گیاهان دارویی به‌عنوان یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نام برد و تأکید کرد: این طرح در قالب اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود و به دلیل تنوع اقلیمی و سازگاری کشور با کاشت این نوع گیاهان، پتانسیل بالایی در اختیار ماست. به‌عنوان مثال، در منطقه مهران، پرورش گل نرگس با بارندگی کمتر از 100 میلی‌متر به‌طور متوسط، 10 میلیون تومان در هر هکتار درآمدزایی داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: با این حال متأسفانه سهم اشتغال در بخش کشاورزی از سال 90 تا 95 روی 18 درصد ثابت مانده است که این نشان از مغفول ماندن ظرفیت‌های بخش از نظر سرمایه‌گذاران و کارشناسان مربوطه دارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


کسری تخم‌مرغ جبران شد

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شیوع آنفلوآنزا از سال گذشته تاکنون باعث معدوم شدن تعداد زیادی از طیور تخم‌گذار کشور شد که در سال جاری از مرز 17 میلیون قطعه عبور کرده است. همین موضوع کسری عرضه را به همراه داشت که ما این مشکل را با واردات جبران کردیم.

حجتی با بیان اینکه هر شانه تخم مرغ وارداتی 12 هزار و 600 تومان قیمت دارد، توضیح داد: چهار ماه طول می‌کشد که مرغ تخم‌گذار به تولید برسد؛ بنابراین فرصت برای جایگزینی سریع طیور تلف شده به مقدار کافی نیست. ضمن اینکه واحد آلوده باید تمام ضوابط بهداشتی را رعایت کرده و حتی دان خود را معدوم کند. این مسئله، خسارت بالایی را به مرغدار تحمیل خواهد کرد.

وی خسارت واردشده به مرغداران را صدها میلیارد تومان دانست و مطرح کرد: بخش از آن از طریق خدمات دامپزشکی تأمین شده و حدود 500 میلیارد تومان نیز بیمه پرداخت می‌کند، اما این‌ها حداقل است و کفایت زیان مرغدار را نخواهد کرد. زیرا بیشتر آنها از بانک‌ها تسهیلات گرفته بودند و ممکن است برای بازپرداخت خود دچار مشکل شوند. پس لازم است که برای حل مسئله آنها اقدام کرد.

حجتی معتقد است: طی یک ماه گذشته حداقل دو جلسه با معاون اول رئیس جمهوری برای مسئله آنفلوآنزا برگزار شده و ستاد هفتگی نیز در وزارتخانه تشکیل می‌شود که در مورد آخرین وضعیت بیماری و کانون‌های آلوده ارزیابی صورت می‌گیرد.

وی تمرکز زیاد مرغداری‌ها در چند استان را غیرقابل قبول دانست و گفت: قرار است در طرح جامع استقرار در افق 10 تا 20 ساله، وضعیت مرغدرای‌ها بهبود یابد تا بهتر بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم. البته باید پذیرفت که نوع قرنطینه بسیار دشوار بوده و برخی منفعت‌طلبی‌های کوچک که بر منافع عمومی می‌چربد، یا رفت آمد پرسنل مرغداری از یک واحد آلوده به دیگر واحدها همه از مصادیقی است که راه‌های انتشار ویروس را باز نگه می‌دارد.


هیچ گندمی روی دست کشاورز نخواهد ماند

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تمامی مطالبات گندمکاران تا آخر آبان‌ماه پرداخت شده است، افزود: قیمت تضمینی برای سال جدید در حال بررسی است و هنوز از طرف شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ نشده است. البته نظر وزارتخانه بر این است که قیمت مذکور باید نسبت به سال گذشته افزایش یابد. هرچند که در تراز بودجه پنج‌هزار میلیارد تومان کسری برای خرید تضمینی گندم اتفاق افتاد، اما جای نگرانی نیست. زیرا طبق پیش‌بینی‌ها این کسری از محل‌های دیگر قابل جبران است؛ بنابراین هیچ گندمی روی دست کشاورز نمی‌ماند.

حجتی بیان کرد: در سال جاری برای تأثیر کیفیت در خرید گندم، تغییر خاصی اتفاق نمی‌افتد، اما در نظام خرید اصلاحاتی صورت خواهد گرفت که منفعت آن نصیب کشاورزان می‌شود. به طوری که قرار است بخشی از این گندم از طریق بورس عرضه و به بخش خصوصی فروخته شود. خرید مازاد آن نیز بر عهده دولت است.

وی درباره شتاب بیشتر تورم در کالاهای خوراکی توضیح داد: این موضوع به‌صورت دائم و برای تمام محصولات اتفاق نمی‌افتد. به‌عنوان مثال، قیمت گوشت مرغ طی چند سال گذشته تغییر خاصی نکرده و شاید دو تا سه درصد بالا رفته باشد. در حالی که برآوردها نشان می‌دهد که این محصول باید حداقل هفت‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم عرضه شود.

حجتی در پایان تأکید کرد: فراز و نشیب‌هایی که در قیمت برخی محصولات مانند حبوبات اتفاق می‌افتد، متأثر از قیمت‌های جهانی است. به‌عنوان مثال حبوبات که واردات آن با کف تعرفه یعنی پنج درصد است، با افزایش قیمت جهانی، در داخل نیز شیب صعودی می‌گیرد. در محصولات دیگری مانند عدس، نخود و آنهایی که به واردات وابسته هستند، همین قواعد وجود دارد./

V-961023-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید