Iranian Agriculture News Agency

تورهای ترویجی و بازدید از کشت‌های گلخانه‌ای برای کشاورزان/ تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های کشور

376 هکتار از گلخانه‌های سنتی و نیمه‌مدرن کشور از ابتدای سال جاری تاکنون به‌منظور تولید کمی و کیفی محصولات، اصلاح و بازسازی شده‌اند که حاکی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه است.

تورهای ترویجی و بازدید از کشت‌های گلخانه‌ای برای کشاورزان/ تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های کشور


۳۷۶ هکتار از گلخانه های سنتی و نیمه مدرن کشور از ابتدای سال جاری تاکنون به منظور تولید کمی و کیفی محصولات، اصلاح و بازسازی شده اند که حاکی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه است.


به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی با اعلام این مطلب گفت: برای سال ۹۶ اصلاح و بازسازی گلخانه های سنتی و نیمه مدرن در سطح ۳۷۳ هکتار،در برنامه ششم توسعه ۲۵۰۰ هکتار و برای برنامه ۱۰ ساله ۵ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

غلامرضا تقوی تبدیل سوخت گلخانه ها از گازوییل به گاز، تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی و ارتقای فناوری و تبدیل گلخانه های نیمه مدرن به مدرن را از محورهای اصلی طرح بازسازی و نوسازی گلخانه ها عنوان کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ هکتار از گلخانه ها به سیستم گازرسانی مجهز و بیش از ۶۰ هکتار گلخانه های سنتی چوبی به فلزی تبدیل شده اند.

تقوی با بیان این که بسیاری از گلخانه های کشور نیمه مدرن هستند، اظهار کرد: ما این گلخانه ها را شناسایی و تکنولوژی های جدید را به آنها معرفی می کنیم.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۲۰ درصد از ۳۷۳ هکتار گلخانه های اصلاح و بازسازی شده در سال جاری در قالب ارتقای فناوری مانند افزایش مکانیزاسیون و اضافه کردن اتوماسیون بوده اند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی در عین حال تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد گلخانه های کشور قابلیت تبدیل به گلخانه های مدرن را دارند.

وی با بیان این که اصلاح و بازسازی گلخانه های سنتی و نیمه مدرن کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد بهره وری آب را افزایش می دهد، گفت: در گلخانه های سنتی عملکرد تولید پایین و در حد ۱۸۰ تن در هکتار است، در حالی که در گلخانه ها مدرن حدود ۲۵۰ تن در هکتار با همان میزان مصرف آب، محصول تولید می شود.

تقوی، افزایش حاشیه سود را یکی دیگر از مزیت های اصلاح و بازسازی گلخانه های سنتی و نیمه مدرن دانست و اذعان داشت: اجرای این طرح به اقتصادی شدن واحد های تولیدی کمک می کند و علاوه بر آن، شکل اشتغال نیز تغییر کرده و فناورانه تر می شود و میزان بکارگیری مهندسان افزایش می یابد.

وی افزایش کمی و کیفی محصولات و کاهش هزینه های تولید را از دیگر مزیت ها و پیامد های اجرای طرح اصلاح و بازسازی گلخانه ها نام برد و اعلام کرد: با تبدیل سوخت از گازوییل به گاز در گلخانه ها در هر هکتار ۳۰ درصد هزینه بهره برداران کاهش خواهد یافت.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی با اشاره به افزایش تولید محصول سالم در گلخانه های مدرن، گفت: در این گلخانه ها با استفاده از تجهیزات و امکانات جدید، آفات و بیماری ها بهتر کنترل می شوند و مصرف سموم نیز کاهش می یابد.

وی درباره توسعه سطح زیر کشت و تولید گلخانه های کشور نیز اظهار کرد: امسال توسعه ۲۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ها را در برنامه داریم و تاکنون بیش از ۹۰۰ هکتار آن در استان هایی مانند تهران، اصفهان، یزد و جیرفت اجرا شده است.

تقوی پیش بینی کرد که با اضافه شدن ۹۰۰ هکتار به سطح گلخانه ها ، تولیدات در این حوزه حدود ۲۳۰ هزار تن افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق برنامه توسعه ۲۴۰۰ هکتاری گلخانه های کشور در سال جاری نزدیک به ۱۵ درصد، تولیدات گلخانه ای رشد خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۹۹۵ هزار تن محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی، توت فرنگی، گیاهان دارویی و خوراکی و سایر به غیر از گل و گیاهان زینتی در کشور تولید شد.

تقوی اضافه کرد: سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن فقط تولید سبزی و صیفی از ۸۲۰۰ هکتار سطوح زیر کشت گلخانه ها داشتیم که ۸۳ درصد آن معادل یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن فقط مربوط به تولید خیار و ما بقی گوجه فرنگی و فلفل بوده است.

وی کشت عمده یک محصول در محیط های گلخانه ای را تهدیدی برای تولید خواند و گفت: یکی از طرح های این دفتر، ایجاد تنوع محصولات گلخانه ای است و این طرح در کارگروه های فنی گلخانه ای در مرحله نهایی قرار دارد.

تقوی با بیان این که برای محیط های گلخانه ای، الگوی کشت جدیدی به بهره برداران معرفی خواهد شد، اظهار داشت: در فاز نخست ۱۵ محصول در حوزه سبزی و صیفی، باغی و سبزیجات لوکس و برخی گیاهان دارویی شامل رکولا، شایاناک، مارچوبه، هلو، لیمو ترش، و آناناس معرفی می شود.

وی پیش بینی کرد که معرفی محصولات تا ۳۰ مورد افزایش یابد.

مدیر کل امور گلخانه ها،گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی افزود:طرح توجیه اقتصادی کشت های جدید در حوزه گلخانه ها تهیه و اجرای الگوی کشت های جدید در استان هایی مانند اصفهان، یزد، کرمان، مشهد، کردستان و همدان آغاز شده است.

وی برگزاری تور های ترویجی را از برنامه های این دفتر به منظور آشنایی و جلب نظر کشاورزان در مورد کشت های جدید گلخانه ای عنوان کرد.

تقوی افزود: ما به دنبال این هستیم کشاورزانی که در فضای باز سبزی و صیفی کشت می کنند از طریق تورهای ترویجی و بازدید از کشت های گلخانه ای به سمت تولید در محیط های گلخانه ای ترغیب شوند.

وی با اذعان به این که در صورت انتقال تولید سبزی و صیفی از فضای باز به محیط های گلخانه ای، بخشی از اراضی کشاورزی آزاد می شود، گفت: در اراضی آزاد شده در صورت وجود آب کافی باید برای کشت محصولات کم آب بر، پوششی و پاییزه برنامه ریزی کرد.

تقوی تصریح کرد: در فضای گلخانه ای ۱۰ تا ۱۲ برابر فضای باز سبزی و صیفی تولید می شود.

وی بر تولید گلخانه ای با هدف افزایش صادرات تاکید کرد و گفت: تولید برای صادرات باید مستمر، انبوه و با قیمت مناسب و کیفیت بالا باشد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید