Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات مدیره انجمن صنعت قند و شکر؛

عامل مهم خودکفایی در تولید شکر؛ تعییر الگوی کشت با کاهش 30 درصدی مصرف آب

سیدمحمد حسینی مدیرعامل کشت و صنعت جوین (قند جوین) معتقد است فقط به دلیل آب‌بر بودن محصول چغندر نمی‌توان آن را حذف کرد. ضمن اینکه آب‌بری چغندر نسبی است.

عامل مهم خودکفایی در تولید شکر؛ تعییر الگوی کشت با کاهش 30 درصدی مصرف آب

سیدمحمد حسینی، مدیرعامل کشت و صنعت جوین (قند جوین) معتقد است فقط به دلیل آب‌بر بودن محصول چغندر نمی‌توان آن را حذف کرد. ضمن اینکه آب‌بری چغندر نسبی است.

مدیرعامل کشت و صنعت جوین (قند جوین) در گفت‌وگو با ایانا توضیح می‌دهد: تغییر کشت به آسانی امکان پذیر نیست چون تغییر کشت مستلزم آزمایش است و این کار تا زمانی که کشت روی خاک انجام نشود امکان پذیر نیست. ضمن اینکه بسیاری از محصولات ممکن است هرچند کم‌آب باشند، اما خاک را تخریب کنند و بیماری‌های آن را افزایش دهند.

او اضافه می‌کند: استفاده از فناوری آبیاری، تولید و استفاده بذر مقاوم به کم‌آبی، اجرای صحیح برنامه‌های ترویج کشاورزی و.... همه از جمله عوامل کاهنده میزان آب در کشت چغندر است. بذرهای مقاوم به کم آبی حدود 30 درصد آب کمتر مصرف می‌کنند. این موضوع مهم را نیز به یاد داشته باشید که به طور کلی چغندر آب زیادی نمی‌خواهد که به شیوه غرقابی آبیاری شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت قتد و شکر در مورد آبیاری مطلوب برای کشت چغندر می‌گوید: آبیاری قطره‌ای بهترین نوع ابیاری برای چغندر است چون آب زیاد ریشه چغندر را می‌پوساند. البته در حال حاضر با توجه به اصلاح بذرها، تغییر الگوی کشت، تغییر شیوه آبیاری و... کشت چغندر قند مشکل آبیاری یا افزایش میزان آب ندارد.

او اضافه می‌کند: در گذشته حذف کشت چغندر از مناطقی مانند خوزستان باعث شد تا در این بخش مشکلات و بیماری‌های خاک افزایش پیدا کند. حتی موجب شد شوری خاک افزایش پیدا کند. در حالی که تغییر الگوی کشت در یکی دو سال اخیر از بهار به پاییز مشکل را حل کرده است. در حال حاضر در خوزستان، گرگان، اصفهان، نقش جهان، بیستون، اسلام آباد غرب و..... کشت پاییزه انجام می‌شود.

خبرنگار: شیرین سعیدی

این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید