Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/خراسان رضوی

افزایش 20 درصدی آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعهد اشتغال سازمان در سال جاری 20 هزار شغل بود که تاکنون 10 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شد. این امر از طریق سرمایه گذاری در بخش های دامپروری، شیلات، زراعت، صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده است.

افزایش 20 درصدی آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعهد اشتغال سازمان در سال جاری 20 هزار شغل بود که تاکنون 10 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شد. این امر از طریق سرمایه گذاری در بخش های دامپروری، شیلات، زراعت، صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان رضوی، مجتبی مزروعی در مراسم قدردانی از کشاورزان نمونه سبزوار افزود: حمایت سازمان از بخش کشاورزی، رشد جمعیت روستایی استان را از سال 90 تا 95 رقم زده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری دربخش کشاورزی، برخورد با تغییر کاربری اراضی و ممانعت از ساخت‌وساز غیر مجاز اطراف شهرها، سبب توجه روستائیان به تولید و برگشت به روستاها شد. بطوری که جمعیت روستایی خراسان رضوی از منفی 1،13 درصد به 6 درصد افرایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای مرمت و بهسازی قنوات در برنامه پنجم توسعه سالانه 50 میلیارد ریال تخصیص می یافت که در برنامه ششم توسعه به سالانه 200 میلیارد ریال رسیده است

مزروعی اضافه کرد: امسال علاوه بر مبلغ 200 میلیارد ریال برای قنوات، از محل ارتقای شاخص ها نیز 300 میلیارد ریال دیگر برای مرمت قنوات خراسان رضوی تخصیص یافته است.

وی با اشاره به بحران آب گفت: برای ارتقای تکنولوژی در بخش آب، اعتبار آبیاری تحت فشار نسبت به چهار سال گذشته 20 برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه میانگین جذب تسهیلات مکانیزاسیون در کشور 7،9 درصد است افزود: این میزان در خراسان رضوی حدود 15 درصد است و طی چهار سال گذشته در این استان300 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون و ماشین آلات به کشاورزان پرداخت شده که نسبت به سال 85 تا 95 حدود پنج برابر افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: باید صنایع لازم برای فرآوری محصولات و عرضه در بازارهای جهانی فراهم شود که یکی از راه‌های تحقق آن راه‌اندازی اتحادیه صادرات‌کنندگان و وارد‌کنندگان محصولات کشاورزان در شهرستان ها است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این جلسه گفت: در سال جاری از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، ردیف اعتباری و سرمایه در گردش 630 میلیارد ریال جذب و به کشاورزان پرداخت شده است.

منصور برغمدی افزود: در چهار سال گذشته 150 میلیارد ریال اعتبار نوسازی تجهیزات و ناوگان کشاورزی به شهرستان سبزوار تخصیص یافته که از این محل 500 دستگاه ماشین آلات نوسازی شده است.

وی بیان کرد: امسال نیز 50 میلیارد ریال برای نوسازی تجهیرات کشاورزی این شهرستان اختصاص یافته است که برای دریافت 90 درصد از این اعتبارات متقاضی به بانک معرفی و 25 درصد آن نیز پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین با اشاره به کاهش بارندگی و بحران آب عنوان کرد: یکی از سیاست های جهاد کشاورزی تغییر کشاورزی سنتی به مدرن و ترویج کشت گیاهان کم آب طلب همانند گل محمدی، زرشک، عناب و گیاهان دارویی در شهرستان سبزوار است.

در این مراسم از 48 کشاورز نمونه شهرستان سبزوار در بخش های مختلف قدردانی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید