Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی ایران:

قوانین صادرات روزانه تغییر می‌کند

صادرکننده و صادرات کشور هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که منشا اقتصادی ندارد.

قوانین صادرات روزانه تغییر می‌کند

صادرکننده و صادرات کشور هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که منشا اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، سیدحمید رضا کمال علوی، عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است صادرکنندگان ایرانی هر روز با یک مشکل تازه ای روبرو می شوند و این مشکلات تمامی ندارد.

او با اشاره به مشکل تازه‌ای که در ترکمنستان برای تجار ایرانی به وجود آمده است، در گفت‌وگو با ایانا عنوان می‌کند: تغییر یک باره و ناگهانی قوانین چه در کشور ایران و چه در کشورهای همجوار (که بیش تر مقاصد صادراتی ما هستند) به سرعت و بی‌برنامه تغییر می‌کند. حتی در برخی کشورهای همجوار قوانین روزانه تغییر می‌کند.

او اضافه می‌کند: برخی کشورها که چند مرز بازرگانی داریم قوانین در هر مرز متفاوت است. البته بخش مهمی از این تفاوت‌ها مربوط به کشور مقصد است، اما همین موضوع برای صادرکننده یک مشکل خیلی پیچیده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان ماءالشعیر و مالت در مورد مشکلات صادرات این صنف می‌گوید: زمانی بود که صنف ماءالشعیر به دورترین نقاط دنیا مثل استرالیا هم صادرات داشت، اما امروز برای صادرات به کشورهای دیگر با مشکل مواجه هستیم.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر صادرات به کشورهای همجوار مشکلات بسیاری دارد. برای مثال هزینه بارگیری و حمل بسیار بالاست. چراکه خودروهای حمل باید در مرز عوض شوند. این تعویض خودرو صدمه زیادی به کالا می‌زند به خصوص اینکه ظرف‌های این کالا شیشه‌ای است.

کمال‌ علوی با اشاره به اینکه مشکلات مشابه در صنوف هم‌راستا بسیار وجود دارد می‌گوید: در صنف آب معدنی و صنوف مشابه نیز هزینه حمل به قدری بالاست که صادرات صرفه اقتصادی ندارد، چون هزینه حمل از قیمت تمام شده کالا بیشتر است.

او اضافه می‌کند: اعضای انجمن با هزار دردسر و هزینه در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند یا نمایشگاه داخلی برپا می‌کنند شریک تجاری یا سرمایه‌گذار جذب می‌کنند. اما در موقع عمل به قدری مشکلات قوانین و موانع وجود دارد که هیچ کاری به ثمر نمی‌رسد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران یادآور می‌شود: مشکلاتی که امروز در ترکمنستان برای تجار پیش آمده تازه نیست، اما متاسفانه مسولان اقتصادی و سیاسی به قدری به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند که هر روز تکرار می‌‌شود.

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید