Iranian Agriculture News Agency

دبیر اتحادیه صادرکنندگان سالامبور و چرم:

صادرات کشاورزی پاسوز دیپلماسی ضعیف گذشته شد

صادرات محصولات کشاورزی نیز همچون صادرات سایر محصولات، بدون دیپلماسی بین‌المللی کارآمد وجود نخواهد داشت و در این بین فقط تولید کننده زیان می‌کند.

صادرات کشاورزی پاسوز دیپلماسی ضعیف گذشته شد

صادرات محصولات کشاورزی نیز همچون صادرات سایر محصولات، بدون دیپلماسی بین‌المللی کارآمد وجود نخواهد داشت و در این بین فقط تولید کننده زیان می‌کند.

سعید شادکام، دبیر اتحادیه صادرکنندگان سالامبور و چرم با اشاره به اینکه هیچ صادراتی بدون زیرساخت دیپلماسی برقرار نمی‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان می‌کند: دیپلماسی و روابط بین‌الملل، زیرساخت اصلی صادرات به سایر کشورها است. ضمن اینکه کمبود در برقراری روابط بین‌المللی، هزینه‌ها را برای صادرکنندگان افزایش می‌دهد.

او اضافه می‌کند: زمانی که محدودیت در روابط بین‌الملل وجود دارد، صادرکننده به طور مستقیم نمی‌تواند از ایران صادرات کند. برای محموله صادراتی یک مقصد دوم تعریف می‌کند و بعد از هزینه بسیار و تعویض برچسب یا مبدا کالا آن را به مقصد نهایی صادرات می‌کند. در ضمن برای گرفتن پول کالاهایش نیز با مشکل مواجه است. به دلیل اینکه جلوی حساب‌های بانکی و ال‌سی را می‌بندند.

شادکام با اشاره به اینکه مشکل به وجود آمده در ترکمنستان برای همه صادرکنندگان آشناست و منتطر بودیم که دیر یا زود بروز کند، می‌گوید: متاسفانه گشایش کار صادرات به دست سیاست مداران و دیپلماسی است. متاسفانه آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، حاصل چالش در روابط بین‌الملل است. در واقع صادرات ایران به ویژه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی آن ما پاسوز دیپلماسی ضعیف گذشته شده و برای گره‌گشایی آن باید امید به پیروزی نهایی برجام داشته باشیم.

او اضافه می‌کند: گره‌گشایی در روابط بین‌الملل در بخش‌های دیگر اقتصاد مانند اشتغال هم تاثیر دارد. امروز سرمایه‌گذاران هم برای ورود به ایران مشکلات خاص خود را دارند که مشابه مشکلات صادرکنندگان است. با وجود سرمایه‌گذاران، ایجاد شغل راحت‌تر بوده و اشتغال هم راحت‌تر فراهم می‌شود. بنابراین بیشتر مشکلات و چالش‌های اقتصادی که به راحتی قابل حل نیست، کمبودی به نام دیپلماسی وجود دارد و هر چه زودتر باید برای آن فکری کرد.

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید