Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون وزیر در امور زراعت؛

زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در تویسرکان کلنگ زنی شد

برای اولین بار در سطح کشور کلنگ پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو پیوندی توسط اتحادیه تعاون روستایی استان همدان در روستای مراد آباد تویسرکان به زمین زده شد.

زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در تویسرکان کلنگ زنی شد

برای اولین بار در سطح کشور کلنگ پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو پیوندی توسط اتحادیه تعاون روستایی استان همدان در روستای مراد آباد تویسرکان به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: امنیت غذایی مهمترین مسئله پیش روی هر کشوری محسوب می شود که در ایران برای تامین آن با دو چالش آب و تکنولوژی مواجه هستیم.

عباس کشاورزی ادامه داد: برای حل چالش آب باید بهره وری را در تولید محصولات کشاورزی افزایش دهیم که این امر در حال تحقق است بگونه ای که ظرف 4 سال اخیر بهره وری سالانه 6 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در تولید شکر با تولید یک میلیون و 930 هزار تن و کشت 120 هزار هکتار چغندرقند خود کفا خواهیم شد همچنین با صادرات 5 میلیون تن انواع محصولات از محصولات باغی گرفته تا زراعی و دامی در بخش کشاورزی با توفیق نسبی روبرو هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در ادامه افزود: باید از هر میلی متر آب باران و هر متر مکعب آب های زیر زمینی بیشتر تولید کنیم زیرا بهره وری کلید توسعه است و رونق اقتصادی را در پی دارد.

وی با اشاره به چالش تکنولوژی پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو پیوندی را یکی از مصادیق تکنولوژی دانست و افزود: تولید محصول گردو از کاشت تا نگهداری و برداشت محصول دارای سختی های ویژه ای است که در صورت صنعتی شدن می تواند یک فرصت اقتصادی ویژه برای کشور به دنبال داشته باشد.

کشاورز یادآور شد: نمی توان راه سنتی گذشته را پیمود بلکه باید با بهره گیری از دانش روز و پروژه محوری بهره وری در تولید را افزایش داد زیرا در صورت نبود تولید اقتصاد با مشکل روبرو می شود و در نهایت مسایل اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایانا ، طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی استان همدان در روستای مرادآباد تویسرکان شامل احداث باغ مادری در مساحت 6 هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت 2 هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت 3 هکتار خواهد بود.

مزایای این طرح کاهش دوره نونهالی باغات گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و ارز آوری و تأمین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی عنوان شد.

مساحت کل طرح در 11 هکتار است و کل سرمایه‌گذاری این طرح بالغ بر 90 میلیارد ریال است که روستای مراد آباد تویسرکان کلنگ زنی شد.

ارزش کل تولیدات سالیانه پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر 130 میلیارد ریال است اشتغال‌زایی این طرح به مستقیم و غیر مستقیم برای 20 نفر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید