Iranian Agriculture News Agency

فائو: بهای مواد غذایی در ماه فوریه بالا رفت

بر اساس تازه‌ترین گزارش فائو رشد جهانی قیمت غلات اصلی و محصولات لبنی علاوه بر جبران کاهش بهای روغن نباتی زمینه‌های افزایش قیمت جهانی محصولات غذایی را در ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند) فراهم کرد.

فائو: بهای مواد غذایی در ماه فوریه بالا رفت

به گزارش ایانا از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) در ایران، میانگین شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند) با افزایش 1.1 درصدی نسبت به ماه قبل به 170.8 واحد رسید. با این وجود، میانگین این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال قبل 2.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص بهای مواد غذایی فائو، بازارهای بین‌المللی پنج گروه اصلی کالای غذایی را بر اساس وزن تجاری به‌صورت ماهیانه رصد می‌کند.

شاخص بهای غلات که قیمت گندم، برنج و دانه‌درشت‌های اصلی به‌ویژه ذرت را رصد می‌کند، با افزایش 2.5 درصدی برای دومین ماه متوالی شاهد رشد بود. شرایط نامساعد جوی بر چشم‌انداز تولید گندم زمستانی در آمریکا و ذرت در آرژانتین تأثیر منفی گذاشته است.

فائو همچنین با تجدیدنظر در پیش‌بینی‌ برداشت جهانی گندم با وجود کاهش تولید در سال جاری میلادی، تأکید کرد که سطح ذخایر این محصول به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

شاخص بهای لبنیات در پی رشد قیمت بین‌المللی کره، پنیر و شیر خشک کامل و کم‌چرب 6.2 درصد افزایش یافت. تقاضای بالای جهانی در کنار کاهش تولید شیر در نیوزیلند این تغییر قیمت را رقم زد.

شاخص بهای گوشت عمدتاً بدون تغییر ماند و کاهش قیمت گوشت طیور در چهارمین ماه متوالی با افزایش قیمت گوشت گاو جبران شد.

شاخص بهای روغن نباتی فائو در پی پیش‌بینی افزایش تولید مازاد جهانی در سال جاری میلادی 3.1 درصد افت نشان داد و به پایین‌ترین سطح در 19 ماه گذشته رسید. افزایش ذخایر روغن پالم در مالزی و اندونزی مهم‌ترین عامل افت قیمت این محصول بود.

شاخص بهای شکر فائو نیز با کاهش 3.4 درصدی به پایین‌ترین میزان در دو سال اخیر رسید. تولیدکنندگان عمده این محصول به‌مانند تایلند و هند تولید خود را افزایش داده و فعالان بازار نیز در پی برداشت بالای چغندرقند و همچنین کاشت این محصول، آماده رشد چشمگیر تولید شکر در اتحادیه اروپا هستند.

فائو همچنین در گزارش دیگری با عنوان «گزارش عرضه و تقاضای غلات» اعلام کرد که عرضه جهانی غلات اصلی در شرایط مطلوبی به‌سر می‌برد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که ذخایر این محصولات در پایان فصل زراعی جاری به میزان 14 میلیون تن افزایش خواهد داشت.

ذخایر جهانی گندم و دانه‌درشت‌ها در بازار سال جاری میلادی با پشت سر گذاشتن رکوردهای قبلی به ترتیب بیش از 272.7 میلیون تن و 3.9.8 میلیون تن خواهد بود.

فائو پس از اتمام برداشت محصول غلات در سال گذشته میلادی و همچنین در پی افزایش برداشت محصولات دانه‌درشت به‌ویژه ذرت در استرالیا و آفریقای شرقی و غربی، پیش‌بینی تولید جهانی غلات در سال 2017 را به دو هزار و 642 میلیون تن افزایش داد.

این سازمان همچنین با انتشار اولین پیش‌بینی خود درباره تولید گندم در سال 2018 میزان برداشت این محصول را 744 میلیون تولید اعلام کرد. این رقم میانگین که نشانگر افت تولید در دومین سال متوالی است بازتاب کاهش برداشت در اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه به‌شمار می‌رود.

شرایط نامساعد جوی در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در کنار پیش‌بینی کاهش کشت، نمایانگر افت احتمالی برداشت ذرت در نیمکره جنوبی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید