Iranian Agriculture News Agency

بی‌اطلاعی اعضای کمیسیون کشاورزی از آخرین مصوبه مجلس در بررسی بودجه

نمایندگان کشاورزان در خوابند

در آخرین روز بررسی لایحه بودجه نمایندگان مجلس مصوبه عجیبی را در مجلس تصویب کردند، مصوبه‌ای که برخی آن را خلاف قانون اساسی و خلاف قانون سازمان جهانی کار می‌دانند که ایران در آن عضویت دارد و باید به قوانینش پایبند باشد.

نمایندگان کشاورزان در خوابند

طبق مصوبه مجلس، در سال آینده حق بیمه کارگران، کارمندان و کشاورزانی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، به‌جای اینکه به‌حساب این سازمان واریز شود در اختیار خزانه دولت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که اعضای کمیسیون کشاورزی از وجود و از جزییات چنین مصوبه‌ای که زندگی کشاورزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بی‌اطلاع هستند.

این در حالی است که طبق قانون اساسی، تنها درآمدهای دولت می‌تواند به خزانه واریز شود و ازآنجایی‌که تأمین اجتماعی سازمان دولتی شمرده نمی‌شود، این مصوبه در مغایرت با قانون اساسی است. از سوی دیگر طبق قانون سازمان جهانی کار، نهادی مانند تأمین اجتماعی که بیمه کارگران را در اختیار دارد باید توسط نماینده کارگر و کارفرما و با نظارت دولت فعالیت کند. با این حساب در این مسئله هم تخطی از قانون صورت گرفته و می‌تواند تبعاتی داشته باشد. با تصویب این قانون در مجلس بسیاری از نمایندگان مخالف آن امیدوار بودند شورای نگهبان آن را در مغایرت با قانون اساسی تشخیص دهد و رد کند؛ اما این شورا هم مصوبه عجیب مجلس را تأیید کرد. بسیاری از نمایندگان در توضیح مخالفت خود با این مصوبه بر یک نکته تأکید می‌کنند، اینکه معلوم نیست این پول که حق بیمه کارگران است و باید خرج درمان آن‌ها شود، در کدام چاله‌چوله دولت خرج خواهد شد.

 

نمایندگان کشاورزان در خواب

بخش زیادی از کسانی که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند، کشاورزان هستند. در تماس با اعضای کمیسیون کشاورزی در مجلس با پاسخ‌های عجیبی از سوی آن‌ها روبه‌رو شدیم. در حالی‌که این مصوبه در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است، دست‌کم سه نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، از وجود چنین مصوبه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. باقی هم یا حاضر به اظهارنظر در این مورد نشدند یا اینکه پاسخگو نبودند.

با چنین واکنش‌هایی از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی اکنون مشخص می‌شود که چنین مصوبه عجیبی چگونه در صحن علنی رأی آورده است. بی‌توجهی و بی‌عملی نماینده‌هایی که باید در این زمینه فعال می‌شدند و از حقوق کارگران و کشاورزان دفاع می‌کردند، سبب چنین اتفاقی است. در سایه خواب نمایندگان، از سال آینده حق بیمه کارگران در خزانه دولت قرار خواهد گرفت و چندان مشخص نخواهد بود که کجا خرج خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید