Iranian Agriculture News Agency

نهال‌کار نمونه سال 90 خبر داد:

کاهش هزینه‌های تولید نهال با یک ابتکار ساده

این وسیله ابتکاری با حذف نیروی انسانی عمل خاک‌دهی به پای نهال و وجین علف‌های هرز را تسریع و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایانا، تولیدکننده نمونه نهال محصولات باغی موفق به تولید 400 هزار اصله نهال در هکتار، سیب پایه مالینگ در شهرستان سقز کردستان شده است.

فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی و مبتکر این بخش، فعالیت خود را از سال 85 با واردات یک‌هزار و 700 نهال هلندی شروع کرد.

تولیدکننده نمونه نهال سال 90 در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرساله 400 هزار اصله نهال با رعایت کیفیت و سلامت نهال تولید می‌کند.

حسین نوزاد افزود: تولید نهال ارگانیک در فاز پایه به سمت کاشت نهال ارگانیک پیش رفته و تنها سالانه یک تا دو نوبت از نهاده‌های شیمیایی استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فاز پایه عاری از آفت و بیماری و فاز پیوندک به‌طور کامل تحت کنترل باشد، می‌توان نهال ارگانیک تولید کرد.

رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولید نهال با بیان اینکه تمام مراحل تولید را به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهد، ادامه داد: یک دستگاه ابتکاری برای عمل خاک‌دهی به پای نهال و وجین کردن علف‌های تولید کرده که به پشت تراکتور وصل می‌شود.

نوزاد تصریح کرد: این وسیله عمل خاک‌دهی به پای نهال و وجین کردن علف‌های سطح زمین را تسریع و با حذف نیروی انسانی هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

وی درباره عامل موفقیت خود در به‌دست آوردن عنوان تولیدکننده نمونه، یادآور شد: بکارگیری روش‌های نوین تکثیر، استفاده از نهال‌هایی با عملکرد بالا وداشتن عملکرد زمانی مناسب و حداقل مصرف سموم، آب و سطح زمین عامل موفقیت وی در امر تولید است.

نوزاد تأکید کرد: افزایش نامتعارف کاشت نهال در یک سطح مشخص قطر و حجم ریشه را کاهش می‌دهد که برای رفع این مسئله کشت نهال در زمینی وسیع انجام شد.

گفتنی است، بنا به اعلام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وی موفق به بهره‌مندی از سیستم آبیاری قطره‌ای در نهالستان، تولید نهال‌ها با محور مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، شناسنامه‌دار بودن نهال‌های تولیدی، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری مناسب نهال‌ها، تولید نهال‌های پیوندی، کاهش زمان باردهی نسبت به پایه‌های بذری، اشتغال‌زایی در منطقه‌ای به‌خصوص در بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی، بررسی شرایط منطقه و آوردن پایه‌های جدید و مقاوم از خارج از کشور، تولید نهال عاری از آفت و بیماری و بکارگیری توصیه‌های فنی و کاربردی در نهالستان شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910404-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید