Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

کاهش 50 درصدی واردات در گرو افزایش سطح ارقام پرمحصول

افزایش سطح ارقام پرمحصول برنج منجر به کاهش 50 درصدی واردات می‌شود.

مدیرکل محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی موجود در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که تولید برنج نسبت به سال گذشته رشد معناداری داشته باشد.

محمدمهدی کابلی افزود: کشت شالی در سال گذشته در سطحی معادل 637 هزار و 385 هکتار بود که طی سال‌های قبل نیز این رقم در همین حد ثابت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فقط در طول سال‌های خشکسالی ممکن است سطح زیر کشت در سطح استان‌های شمالی افت نامحسوس و در استان‌های جنوبی نیز تا حدودی کاهش یابد.

کابلی میزان تقریبی تولید شلتوک در سال گذشته را حدود سه میلیون و 342 هزار تن برشمرد و ادامه داد: در سال 1389 میزان تولید شلتوک سه میلیون و 52 هزار و 698 تن بوده است و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط مطلوب، تولید برنج نسبت به سال گذشته رشد معنی‌داری داشت هباشد.

وی تصریح کرد: در سا گذشته 232 هکتار از اراضی کشور به کشت رقم گوهر که رقمی جدید و پرمحصول است، اختصاص یافت و در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم در سطحی حدود دو هزار هکتار کشت شود.

اصلاح و نوسازی واحدهای شالیکوبی در 322 واحد تا سال گذشته

این مقام مسئول متوسط عملکرد رقم گوهر در سطح مزارع شالیکاران را حدود هشت تن برشمرد.

کابلی سطح زیر کشت ارقام پرمحصول را 30 درصد سطح زیر کشت برنج کشور برشمرد و یادآور شد: عملکرد ارقام پرمحصول بیش از 25 درصد ارقام محلی است. بنابراین اگر سطح ارقام پرمحصول به 70 درصد سطح زیر کشت برنج کشور برسد، منجر به کاهش 50 درصدی واردات برنج خواهد شد.

وی درباره طرح خودکفایی برنج که توسط کانون دانش و صنعت برنج تهیه شده است، تأکید کرد: این طرح در مرحله پیگیری است و برای سایر غلات، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای نیز طرحی مشابه تهیه و تدوین شده است.

کابلی درباره لزوم اصلاح ساختار و یا نوسازی شالیکوبی‌ها اظهار داشت: تا سال گذشته در 322 واحد شالیکوبی با استفاده از تسهیلات طرح اصلاح ساختار و یا نوسازی شالیکوبی‌ها اقدامات مثبتی به انجام رسید.

وی همچنین گفت: از محل این طرح هرساله اعتباراتی به‌صورت تسهیلات جهت اجرای برنامه‌های مربوطه به استان‌ها ابلاغ می‌شود. به‌طوری‌که اجرای این پروژه در فرآیند تبدیل شلتوک به برنج سفید به میزان حداقل پنج تا 10 درصد کاهش ضایعات را به‌دنبال داشته است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910405-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید