Iranian Agriculture News Agency

دامدار نمونه عشایری در گفتگو با ایانا:

35 درصد دام‌های یک عشایر دوقلو هستند

35 درصد دام‌های یک عشایر دوقلو هستند
35 درصد دام‌های یک عشایر دوقلو هستند

دامدار نمونه عشایری سال 90 با استفاده از روش‌های سنتی موفق به افزایش دوقلوزایی در میان دام‌های خود شده است.

دامدار نمونه عشایری سال 90 در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: به‌دلیل راهپیمایی‌های طاقت‌فرسایی که به‌طور معمول عشایر در زمان کوچ انجام می‌دهند و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه دام بلوچی برای پرورش در نظر گرفته شد.

مهدی شریفی افزود: این نژاد دام با داشتن توان راهپیمایی طولانی‌مدت و توقع کم از خوراک برای اقتصاد خانوارهای عشایری مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل شرایط سخت آب و هوایی فقط دام‌های بومی قابل پرورش بوده و دام‌های صنعتی در این شرایط تلف می‌شوند.

شریفی با توضیح درباره ملاک انتخاب خود ادامه داد: اجرای طرح پروار دام در بین دام‌های مستعد به‌صورت مدرن، استفاده ار دستگاه خردکن خوراک دام، دارا بودن جایگاه بهداشتی دام و سم‌پاشی و گندزدایی مناسب محل نگهداری دام به‌طور مرتب از فعالیت‌هایی بوده که انجام شده است.

وی تصریح کرد: با رعایت این اصول و توصیه‌های فنی کارشناسان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درصد تلفات بره در گله پایین بود، به‌صورتی که در زمان بروز تب برفکی تلفاتی وجود نداشت.

دامدار عشایری یادآور شد: با استفاده از روش‌های سنتی دوقلوزایی را در میان گله تا 35 درصد در سال گذشته افزایش داده است.

شریفی باطرح مشکلات زندگی عشایری درباره مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان عشایری تأکید کرد: به معلمان عشایری اجازه کوچ به همراه عشایر داده نمی‌شود. در صورتی که معلمان عشایری از میان این قشر افراد انتخاب و در زمان کوچ همراه با آنها به مناطق ییلاقی کوچ کنند، می‌توان از مشکلات تحصیلی این دانش‌آموزان کاست.

وی اظهار داشت: دانش‌آموزان عشایر یا از تحصیل بازمی‌مانند و به همراه خانواده کوچ می‌کنند یا اینکه به دور از خانواده در شهرستان خود به تحصیل ادامه می‌دهند.

شریفی در پایان گفت: مدرک فوق‌دیپلم آموزش ابتدایی را کسب کرده و هم‌اینک در مقطع لیسانس در همان رشته مشغول به تحصیل است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

A-910406-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید