Iranian Agriculture News Agency

کاهش بار میکروبی به چهار هزار بدون استفاده از وایتکس

با تجهیز گاوداری‌ها به دستگاه‌های خنک‌کننده، بار میکروبی شیر کاهش یافته و نیازی به استفاده از وایتکس نیست.

گاودار نمونه صنعتی سال 91 در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: از اولین نمونه‌های گاو هلشتاین توسط پدربزرگ وی وارد کشور شده و این حرفه خانوادگی آنها بوده است.

یوسف سپه‌پور افزود: با مکانیزه کردن گاوداری خود به امکانات گاوداری‌های روز دنیا نزدیک شده است.

وی درباره میزان تولید خود خاطرنشان کرد: در یک دوره شیردهی، ظرفیت یک‌هزار و 900 رأس را داشته و از هر رأس گاو 10 تن شیر به‌دست آورده است.

سپه‌پور با بیان اینکه با وارد کردن دستگاه پستان‌شور از ایتالیا در زمان صرفه‌جویی و هزینه‌ها را کاهش داده است، ادامه داد: برای بالا بردن راندمان تولید و بکارگیری روش‌های نوین با سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان قدس ارتباط مستمر است.

وی با بیان اینکه با رعایت بهداشت با میکروبی کاهش یافته و نیازی به استفاده از وایتکس نیست تصریح کرد: برای کاهش بار میکروبی باید شیر از زمانی که دوشیده می‌شود، جلوی رشد میکروبی آن را گرفته و با انتقال به‌وسیله دستگاه plate cooler، به سمت شیرسردکن روانه شود.

این گاودار نمونه صنعتی یادآور شد: با قرار دادن تسهیلات در اختیار گاوداران می‌توان با تجهیز دستگاه‌های خنک‌کننده در گاوداری‌ها میزان بار میکروبی شیر را کاهش داد.

سپه‌پور در واکنش به استفاده از وایتکس برای کاهش بار میکروبی شیر تأکید کرد: هیچ دامداری نمی‌تواند به خود اجازه دهد که برای کاهش بار میکروبی شیر با سلامت افراد جامعه بازی کند.

وی درباره طرح دونرخی شدن فرآورده‌های لبنی اظهار داشت: با توجه به بالا رفتن فرآورده‌های لبنی باید چنین برنامه‌هایی برای دسترسی تمام اقشار به فرآورده‌های پرمصرفی مانند شیر، ماست و پنیر برای تأمین سلامت آنها داشت.

سپه‌پور همچنین گفت: قیمت جو و ذرت دولتی 410 تومان و سویا 800 تومان است. در حالی که در بازار آزاد قیمت سویا یک‌هزار و 200 تومان، جو 540 تومان، ذرت 600 تومان، یونجه 550 تومان و کلشت 250 تومان به فروش می رسد و دامداران خرده‌پا قادر به تأمین هزینه‌های تولید نیستند.

بنا به اعلام سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی، وی موفق به رعایت کامل ضوابط استاندارد بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحد دامداری، گروه‌بندی گله بر اساس مرحله تولید، وضعیت‌بدنی و سن، وجود کمتر از چهار هزار بار میکروبی در تولید شیر خام با حفظ کیفیت، برنامه منظم و دقیق در حفظ و نگهداری خوراک دام، نبود بیماری ورم پستان و تب برفکی در گله و ایجاد اشتغال به‌صورت مستمر شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910413-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید