Iranian Agriculture News Agency

افزایش توزیع لبنیات ارزان‌قیمت در تهران تا چند روز آینده

کارخانه‌های لبنی 31 استان کشور موظف شدند مازاد تولید خود را به استان تهران برای رسیدن به قیمت تعادلی محصولات لبنی ارسال کنند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره میزان توزیع لبنیات ارزان‌قیمت در دو روز ابتدای این طرح با اعلام این مطلب گفت: کارخانه‌های صنایع لبنی بزرگ استان تهران به تعهدات خود عمل کردند و لبنیات ارزان‌قیمت را تولید و به بازار عرضه کردند.

رضا باکری با اشاره به اینکه سهم زیادی از لبنیات تهران از شهرستان‌ها تأمین می‌شود، افزود: روز گذشته این طرح به کارخانه صنایع لبنی عضو اتحادیه در 31 استان ابلاغ شد تا کارخانه‌های استان‌های مختلف مازاد تولید خود را به سمت تهران روانه و میزان عرضه در این استان را برابر با تقاضا کند.

وی با اشاره به این نکته که 50 برند مطرح کشور در این تفاهم‌نامه حضور دارند، خاطرنشان کرد: 70 الی 80 درصد تولیدکنندگان صنایع لبنی در این طرح شرکت کرده‌اند و کارخانه‌های خارج از انجمن خود باید درباره تولید یا عدم تولید لبنیات ارزان‌قیمت تصمیم‌گیری کنند و دولت اراده را بر آزادی عمل کارخانه‌های لبنی در تصمیم‌گیری گذاشته است.

باکری ادامه داد: در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و سوپرمارکت‌ها این نوع لبنیات توزیع می‌شود تا در اختیار همه افراد قرار بگیرد.

وی در جواب این سؤال که محدودیتی در مقدار توزیع به عاملان بخش در نظر گرفته شده است یا خیر، تصریح کرد: عاملان پخش بسته به اینکه چه جمعیتی را پوشش می‌دهد، می‌تواند درخواست کند و به‌دلیل تناژ بالا محدودیتی در میزان عرضه وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره تفاوت‌های این طرح با شیرهای یارانه‌ای که در گشته توزیع شده است، یادآور شد: در نظام توزیع شیر یارانه‌ای به مغازه‌داران سهمیه مشخص داده و به آن میزان توزیع می‌شود. ولی در این طرح سالانه 2.5 میلیون لیتر شر عرضه می‌شود که در مقایسه با گذشته افزایش 900 تنی داشته است.

باکری تأکید کرد: قیمت سایر محصولات لبنی بر اساس بهای تمام‌شده آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر لیتر شیر پرچرب یک‌هزار و 600 تومان است، درباره اختلاف قیمتی که در میان محصولات لبنی وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به قیمت خرید شیر خام و مواد بسته‌بندی در کاخانه‌های مختلف، قیمت آن متفاوت است، نرخ فروش آن کارشناسی می‌شود.

باکری در پایان با اظهار امیدواری از افزایش تولید لبنیات ارزان‌قیمت در سطح کشور برای دسترسی اقشار کم‌درآمد گفت: ظرف یک هفته تا 10 روز آینده نظام تولید و توزیع لبنیات ارزان‌قیمت حالت عمومی‌تر در سطح کشور پیدا می‌کند و به‌نظر می‌رسد کمبودی در تولید انواع مواد لبنی با چربی مختلف وجود نداشته باشد.

گفتنی است، بر اساس این توافق، شیر نایلونی 1.5 درصد چربی 900 گرمی 900 تومان، ماست 1.5 درصد چربی 900 گرمی دو هزار تومان، شیر بطری 1.5 درصد چربی یک لیتری یک‌هزار و 200 تومان و پنیر UF 400 گرمی دو هزار و 400 تومان عرضه می‌شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910420-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید