Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش تولید پایدار حبوبات در صورت ملی شدن طرح

افزایش تولید پایدار حبوبات در صورت ملی شدن طرح
افزایش تولید پایدار حبوبات در صورت ملی شدن طرح

اگر طرح حبوبات ملی شود و زمینه افزایش تولید پایدار وجود داشته باشد، ایران می‌تواند به جایگاه گذشته برگردد.

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: طرح حبوبات در سنوات گذشته به‌صورت ملی تدوین شد و اعتبارات آن نیز با توجه به پیشرفت‌هایی که در استان‌های حبوبات‌خیز کشور در زمینه اجرای پروژه‌ها داشتند، از ستاد وزارتخانه تخصیص داده می‌شد.

محمدمهدی کابلی افزود: در سال‌های گذشته این طرح استانی شده و توافق‌نامه آن با استانداری‌ها مبادله می‌شد و ستاد وزارتخانه نیز هیچ نقشی در تصویب و تخصیص این اعتبارات نداشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت وزارتخانه در سیاست‌گذاری محصولات کشاورزی، هرساله سیاست‌ها به استان‌ها ابلاغ می‌شود که عمده‌ترین برنامه‌های ابلاغی به استان‌ها در زمینه پروژه‌های حبوبات شامل معرفی و جایگزینی ارقام پابلند و پرمحصول که سازگار با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ایران باشد، بالا بردن ضریب مکانیزاسیون در تولید محصولات حبوبات، تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه و انتظاری در نخود و عدس، استفاده از کودهای ریزمغذی، بیولوژیک و نانو به‌منظور کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و حاصلخیزی خاک و گسترش کشت خاکورزی حفاظتی حبوبات است.

ایران در حال حاضر صادرکننده مطرح حبوبات نیست

این مقام مسئول درباره صادرات حبوبات به‌خصوص نخود ادامه داد: با توجه به مصرف سرانه کشور و نیاز به این محصول در حال حاضر ایران به‌عنوان صادرکننده مطرح این محصول محسوب نمی‌شود.

کابلی تصریح کرد: صادرات حبوبات به‌صورت محدود به کشورهای اطراف مانند عراق، افغانستان، پاکستان و اروپا صادر می‌شود.

وی یادآور شد: اگر طرح حبوبات ملی شود و زمینه افزایش تولید پایدار وجود داشته باشد، می‌توانیم جایگاه گذشته را به دست آوریم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910421-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید