Iranian Agriculture News Agency

حفر چاه‌های غیرقانونی در دشت‌های ممنوعه

یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان کردستان که با مشکل بحران آب روبه‌رو بوده، حفر چاه‌های غیرقانونی در دشت‌های ممنوعه است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون حفاظت و بهره‌وری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان کردستان گفت: کردستان 10 هزار و 700 چاه عمیق و نیمه‌عمیق دارد که وسعت آن 28 هزار کیلومترمربع است.

پدرام لعلی افزود: عدم شناخت صحیح و درک درست از میزان آسیب‌پذیری آب‌های زیرزمینی و سهل‌انگاری‌های مستمر، کردستان با بحران آب مواجه بوده و این امر نیازمند چاره‌اندیشی است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود منابع آب زیرزمینی، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، آلودگی شدید آب‌های سطحی، تخلیه فاضلاب‌های خانه، بیمارستان‌ها به داخل رودخانه از دیگر دلایل بحران آب در استان بوده که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.

لعلی ادامه داد: 15 محدوده مطالعاتی در استان کردستان برای رفع بحران آب تعریف شده که از این تعداد سه محدوده آن شامل دشت‌های دهگلان، قروه و بیجار است.

وی با اشاره به مواجه بودن کردستان با بحران کمبود آب تصریح کرد: این محدوده‌ها دارای طرح ممنوعه حفر چاه هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: میانگین بارندگی سالانه در استان کردستان 485 میلی‌متر است که 255 میلی‌متر آن تبخیر می‌شود و نیمی از این میزان بارندگی به علت مصارف کشاورزی و صنعتی از بین می‌رود.

لعلی تأکید کرد: دشت‌های استان با کسری 300 میلیون لیتری آب روبه‌رو است که این رقم علامت بحران جدی در ارتباط با آب در استان است.

وی از راه‌اندازی 24 گشت بازرسی آب‌های سطحی و زیرزمینی، جلوگیری از حفر چاه در سه محدوده ممنوعه، ندادن مجوز حفر چاه عمیق خبر داد و اظهار داشت: این اقدامات در راستای کاهش بحران آب انجام شده است.

لعلی هدف اصلی اجرای این طرح در استان، آموزش و فرهنگ‌سازی بهره‌وری درست از آب را در بین آحاد مردم دانست.

لعلی همچنین گفت: معظل آب در استان نیازمند عزم جدی است، و از همه اقشار مختلف جامعه می‌خواهیم به‌صورت بهینه از آب استفاده کنند./

خبرنگار: مژگان وفایی

A-910421-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید