Iranian Agriculture News Agency

750 هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان به کشت دانه ی روغنی سویا اختصاص داده شد.

750 هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان به کشت دانه ی روغنی سویا اختصاص داده شد.

به گزارش ایانا :سرپرست معاونت تولیدات گیاهی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت : کاشت سویا از تیر ماه آغاز و فصل برداشت این محصول از آبان ماه آغاز می شود.

محمد قاسمی نژاد با بیان این مطلب که سطح زیر کشت سویا در استان 750 هکتار می باشد ، متوسط برداشت دانه روغنی سویا را در هر هکتار 2/5 تن ذکر نمود .

وی به مناطق عمده کشت سویا در استان اشاره نمود و گفت :شهرستان های دزفول ،شوش ،شوشتر ،اندیمشک و گتوند از مناطق عمده کشت سویا می باشند.

قاسمی نژاد میزان برداشت سویا را در سال گذشته 300 تن اعلام کرد و گفت : پیش بینی می شود در سال جاری یک هزار 800 تن سویا تولید شود.

به گفته وی این محصول جهت فرآوری و استحصال روغن ،تهیه دانه مرغی و خوراک دام و دامداری به کارخانجات سایر استان های دیگر فرستاده می شود.

وی به برنامه های این معاونت جهت توسعه کشت سویا اشاره نمود و گفت : در این خصوص طرح احیاء و توسعه زراعت سویا در راستای بهبود و تناوب زراعی استان ،نیل به اهداف کشاورزی حفاظتی ،تأمین روغن مورد نیاز کشور و تهیه خوراک دامداری ها در جهت تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه تهیه و در حال اجرا می باشد.که با بستر سازی و حل مسائل و مشکلات اجرایی و تحقیقاتی و آشنا نمودن کارشناسان و کشاورزان با مسائل بهزراعی این محصول اقدام به توسعه محصول سویا خواهد شد.

قاسمی نژاد با بیان این مطلب که این طرح بعنوان پایلوت در شهرستان های شمالی در حال اجراست سطح و تولید آن در مقایسه با استان های سویا خیز یعنی شمال کشور اندک است . ولی با توجه به اهمیت این محصول در کشاورزی حفاظتی ،چرخه تناوب و سایر عوامل درصدد هستیم طبق برنامه ریز ی انجام شده سطح را توسعه و به جایگاه واقعی استان نزدیک کنیم که در این راستا مسئولین و متولیان نیز باید در رابطه با صنایع تبدیلی آن گام بردارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید