Iranian Agriculture News Agency

35 درصد میوه‌ها زمان حمل و نقل از بین می‌روند

در حالی که 35 درصد محصولات کشاورزی به‌علت ضعف موجود در بسته‌بندی و حمل و نقل از بین می‌روند، برای توسعه صادرات، کیفیت سیستم بسته‌بندی و حمل و نقل باید متناسب با استانداردهای جهانی ارتقاء پیدا کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره مشکلات صادرات میوه گفت: برای واردات وسایل بسته‌بندی در کشور، قانون ورود موقت حاکم است و همانند واردات مواردی مانند فولاد، آهن و آلومینیوم به آن نگاه می‌شود.

مختار مهدی‌زاده با بیان اینکه صنعت بسته‌بندی در کشور ضعیف است، افزود: به‌دلیل بسته‌بندی نامناسب، 30 تا 35 درصد محصولات کشاورزی در زمان حمل و نقل از بین می‌روند، ولی برای صادرات این محصولات مجبور به وفق خود با استانداردهای جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه برای واردات مواد اولیه بسته‌بندی موانعی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای واردات کارتن‌هایی که برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد، اداره استاندارد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و به‌دلیل پروسه زمان‌بری که دارد، صادرات آن با وقفه انجام می‌شد.

فعال بخش خصوصی ادامه داد: در زمان خروج محصولات کشاورزی نیز استعلام گرفتن از گمرکات مختلف باعث اتلاف وقت می‌شود. در حالی که با استفاده از سیستم‌های کارآمد و به‌روز می‌توان به صادرات سرعت بخشید.

مهدی‌زاده درباره تأثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر میزان صادرات و تمایل تولیدکنندگان به صادرات این محصولات تصریح کرد: رقم افزایش قیمت عرضه در مقایسه با کرایه حمل و مواد بسته‌بندی افزایش پایاپایی داشته و تنها سه درصد از محصولات کشاورزی تولیدی صادر می‌شود.

گفتنی است، بنا به اعلام اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در راستای رشد و توسعه صادرات غیرنفتی مکاتباتی با اداره گمرک انجام و توافقاتی پیرامون تسهیل شرایط گمرکی صورت گرفته است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910423-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید