Iranian Agriculture News Agency

جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی زعفران در دستور کار گمرک قرار گرفت

جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی زعفران در دستور کار گمرک قرار گرفت
جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی زعفران در دستور کار گمرک قرار گرفت

جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی زعفران از مرزهای استان، خروج گمرک مشهد، بحث قاچاق و نقش گمرکات خراسان از محورهایی است که ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیرکل گمرک مشهد به آن پاسخ داد.

به گزارش ایانا، ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیرکل گمرک مشهد با اعلام این مطلب گفت: حمایت از ذخیره ژنتیکی ازجمله زعفران و پیاز زعفران که تاکنون جز اقدامات مؤثر و خوبی نیز صورت گرفته است در برنامه‌های راهبردی گمرکات استان خراسان رضوی است.

مسعود عاطفی افزود: مهمترین وظیفه گمرک جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی زعفران بوده و اجازه نخواهیم داد پیاز زعفران به خارج از کشور به‌ویژه افغانستان خارج شود.

وی درباره زعفران‌های صادراتی خاطرنشان کرد: زعفران صادراتی خراسان رضوی به خارج از کشور بهداشتی و از استاندارد بالایی برخوردار است.

عاطفی ادامه داد: تلاش دولت اینست که زعفران به‌صورت فله‌ای صادر نشود زیرا زمینه سوء استفاده بسیاری از کشورها فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌منظور حمایت از محصول زعفران دولت به صادرکنندگان که محصول زعفران را با بسته‌بندی بین 10 تا 30 گرمی صادر کنند جوایزی صادراتی اعطا می‌کند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی جایگاه ممتاز و بزرگی در ترانزیت کالا و بار دارد، یادآور شد: بر همین اساس بیشترین اظهارنامه صادراتی کشور در خراسان رضوی ارائه شده است.

عاطفی تأکید کرد: طی یک سال 32 هزار پروانه صادراتی خراسان رضوی ارائه شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه اخبار صادرات باید با حساسیت خاصی دنبال شود تا صادرکنندگان دچار چالش نشوند، اظهار داشت: هم‌اینک در سرخس، مشهد، دوغارون، باجگیران و لطف‌آباد گمرک در قالب اداره کل و مدیریت فعال است.

عاطفی همچنین گفت: گمرک مهمترین دستگاه ناظر بر تجارت خارجی بوده و پلی ارتباطی بین سیاست‌های مالی و بازرگانی کشورمحسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: منابع اصلی درآمد استان خراسان رضوی گمرک، حقوق ورودی و مالیات است که پس از نفت در ردیف دوم اقتصاد کشور قرار ندارد.

مدیرکل گمرک مشهد خاطرنشان کرد: تنظیم بازار داخلی و خارجی، حمایت از صنایع داخلی، جلوگیری از ورود تخریب‌کننده‌های محیط زیست، ورود و صدور کالاهای مشمول استاندارد اجباری ازجمله وظایف گمرک در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

عاطفی ادامه داد: داده‌های آماری نشان می‌دهد بیش از متوسط کشوری صادرات خراسان رضوی رشد داشته که یکی از دلایل آن قرار گرفتن سیمان در سبد کالاهای صادراتی استان است.

وی درخصوص صادرات چمدانی تصریح کرد: صادرات چمدانی خراسان رضوی در مقایسه با سال گذشته کاهش دارد.

عاطفی دلیل این کاهش را روی آوردن صادرکنندگان به سمت صادرات رسمی و برخورداری از جوایز صادراتی عنوان کرد.

وی از زعفران در بسته‌بندی 10 تا 30 گرمی، زعفران آماده برای خرده‌فروشی، سیمان، رنگ‌ها، شیرینی، کف‌پوش‌ها، نان‌ها، پسته خندان، قیر و سیب به‌عنوان اقلام عمده صادراتی تجاری استان نام برد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی یادآور شد: افغانستان، ترکمنستان، امارات، تاجیکستان، اسپانیا، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و عربستان سعودی 10 کشور عمده طرف صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

عاطفی عمده اقلام وارداتی به استان را به ترتیب ماشین‌های خردکردن یا ساییدن خاک و سنگ، پنبه، برنج، گندم، کنجاله، جو، فرآورده‌های غذایی و سیم و اتصالات عنوان کرد.

وی تأکید کرد: قزاقستان، ایتالیا، ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان، فرانسه، چین، آلمان، امارات کشورهای عمده طرف واردات استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل گمرک مشهد درخصوص کالاهای قاچاق اظهار داشت: کنترل کالاهای قاچاق باید در مبدا ورودی به کشور انجام گیرد و نه در داخل کشور.

عاطفی با بیان اینکه حجم پرونده‌ها کاهش یافته اما ارزش ریالی آنها افزایش یافته است، گفت: این امر نشان‌دهنده حرکت در جهت شناسایی دانه درشت‌ها در قاچاق کالا بوده است.

وی همچنین افزود: خروج گمرک از مشهد از مصوبات دوره اول سفر ریاست جمهوری به استان بوده است.

عاطفی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون صادرات به‌طور کل از گمرک مشهد خارج شده و به راه‌آهن، پایانه‌ها و شهرک صنعتی توس (برای صادرات واحدهای کامیونی) انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از مشهد به‌عنوان گمرک تخصصی زعفران و فرش استفاده می‌کنیم که این حمل و نقل محصولات، ترافیک مشهد را مختل نمی‌کند.

عاطفی با بیان اینکه در بین گمرکات بیشترین تنوع صادراتی کشور را گمرک مشهد دارد به این صورت که این گمرک بیش از 138 نوع کالا را به 68 کشور مختلف صادر می‌کند.

وی بیشترین سهم کالاهای وارداتی کشور را دارو، لوازم آرایش، موبایل، خودرو، پوشاک و پارچه اعلام کرد و یادآور شد: بیشترین واردات کشور از طریق امارات متحده عربی است./

N-910424-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید