Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی:

کنجاله سویا بجای مرغداران به واسطه‌ها و کشتارگاه‌ها رسید

کنجاله سویا بجای مرغداران به واسطه‌ها و کشتارگاه‌ها رسید
کنجاله سویا بجای مرغداران به واسطه‌ها و کشتارگاه‌ها رسید

از آنجا که تأمین کنجاله سویا منوط به تحویل مرغ شده است، واسطه‌ها و برخی از کشتارگاه‌ها اقدام به تحویل مرغ و گرفتن سویا می‌کنند که نتیجه آن بازار سیاه کنجاله سویا است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: قیمتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مرغ پیشنهاد می‌کند، قیمت منطقی نیست. چرا که سود و هزینه‌های جانبی مرغدار در آن دیده نشده است.

محمد یوسفی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قیمتی را منطقی اعلام کند که برای تمام طول سال قابل اجرا باشد. نه آنکه در زمان افزایش قیمت به میدان آمده و با کاهش آن و روند نزولی قیمت، مرغدار را به حال خود رها کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را متعهد به اجرای تعهدات خود در سازوکار مشخصی نمی‌داند و تنها به معامله‌گری برای تنظیم بازار و رسیدن به قیمت تعادلی فکر می‌کند.

یوسفی ادامه داد: در زمان حاضر کنجاله سویا که وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد به تحویل آن به مرغداران شده است، بدون هیچ ضابطه‌ای تنها در قبال تحویل مرغ تأمین می‌شود. به این معنا که هر واسطه یا کشتارگاهی که بتواند مرغ تحویل دهد، می‌تواند از وزارت صنعت، کنجاله سویا تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد: ملاک قیمت تمام‌شده برای مرغداران، هزینه‌های جانبی تولید و حاشیه سود مناسب برای تمام طول سال است که باید از سوی دو طرف ضمانت اجرا داشته باشد.

واردات مرغ مسکنی بیش نیست

فعال بخش خصوصی یادآور شد: هرچند در آستانه ماه رمضان دولت تمام تلاش خود را برای افزایش عرضه به بازار به کار خواهد گرفت، اما در صورتی که نهاده‌های ارزان‌قیمت به‌موقع در اختیار مرغداران قرار می‌گرفت و وزارت صنعت به تعهدات خود عمل می‌کرد، مشکلی برای تولید مرغ در ماه رمضان نبود.

یوسفی تأکید کرد: جوجه‌ریزی به اندازه کافی در مرغداری‌ها صورت گرفته که این به معنای تولید بدون نقص است. اما توزیع مرغ و توزیع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران که باید پیش از این برای ذخیره‌سازی آن اقدام می‌شد، بحران کنونی را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: واردات مرغ از هر کشوری در شرایط کنونی به معنای خروج ارز و ضعیف‌تر کردن بخش تولید است که مسکن‌وار می‌تواند بازار را برای مدت کوتاهی تنظیم کند، اما نمی‌تواند راه‌حلی برای حل معضل افزایش قیمت مرغ باشد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910424-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید