Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج در گفتگو با ایانا:

امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج مرغوب برداشت می‌شود

امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج مرغوب برداشت می‌شود
امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج مرغوب برداشت می‌شود

با بالا رفتن قیمت برنج و تغییر الگوی مصرف خانواده، میزان سرانه مصرف برنج افزایش نیافته است.

دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره برداشت محصول برنج که به‌طور رسمی از روز چهارشنبه در مازندران شروع شد، گفت: امسال طبق پیش‌بینی، دو میلیون و 300 هزار تن برنج مرغوب برداشت می‌شود.

جمیل علیزاده شایق درباره میزان سرانه مصرف برنج افزود: انجمن برنج، انجمن تحقیقات برنج وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از کارشناسان این است که میزان مصرف سرانه برنج در حدود 36 الی 37 کیلوگرم در سال بوده و بیشتر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن اینکه الگوی تغذیه بسیاری از خانواده‌ها تغییر کرده و افزایش قیمت، میزان مصرف را کاهش داده است و نتوانسته‌اند خود را با آن وفق دهند، میزان مصرف برنج نمی‌تواند افزایش 20 درصدی داشته باشد.

فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در نظر گرفتن 43 کیلوگرم مصرف سرانه برنج بر هر فرد اغراق‌آمیز است، ادامه داد: از سال گذشته برنج در انبارها مانده است و اگر عدد مصرف سرانه درست بود، نباید برنجی از سال گذشته می‌ماند.

علیزاده شایق تصریح کرد: با فعالیت یک تیم تحقیقاتی در کشور می‌توان میزان مصرف برنج را مشخص کرد تا مشخص شود که به این میزان فعلی کمبود تولید داریم یا خیر.

وی یادآور شد: وقتی کارشناسنان جهاد کشاورزی که مستقیماً با بخش تولید در ارتباط هستند، میزان مصرف سرانه را اعلام می‌کنند و سایر کارشناسان بر آن صحه می‌گذارند، چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفاً با در نظر گرفتن بازار مصرف میزان مصرف سرانه را اعلام و در نهایت منجر به افزایش برنج وارداتی می‌شود تا برنج‌های تولید داخل به فروش نرسد.

گفتنی است، برداشت مکانیزه برنج روز چهارشنبه از 160 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران آغاز شد.

رضا عظیمی در این مراسم گفت: از آنجا که امسال 15 روز زودتر برداشت شالی صورت گرفت، سطح زیر کشت دوم از 60 هزار هکتار سال گذشته به 75 هزار هکتار در سال جاری افزایش می‌یابد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910424-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید