Iranian Agriculture News Agency

عضو انجمن نجات دریاچه ارومیه خبر داد:

طوفان نمک در کمین محصولات کشاورزی

در مناطق شرق دریاچه ارومیه محصولات کشاورزی و نباتات در حال از بین رفتن هستند.

عضو انجمن نجات دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره تأثیراتی که طوفان‌های نمکی بر زندگی مردم منطقه گذاشته است، گفت: طوفان نمکی بیشترین تأثیر را در بخش کشاورزی مناطق شرق دریاچه ارومیه شامل بناب، آذرشهر، شبستر داشته و با پوشاندن سطح گیاه، عمل فتوسنتز و زندگی گیاهی نباتات را با مشکل روبه‌رو کرده است.

حبیب شایان‌فر افزود: پدیده طوفان نمک بیشتر به‌صورت منطقه‌ای و فشرده در محدوده خاص مشاهده شده و هنوز به‌دلیل رطوبت منطقه گسترده نیست.

وی با بیان اینکه آب این دریاچه نسبت به سال گذشته 36 سانتی‌متر کاهش ارتفاع داشته است، خاطرنشان کرد: سه گزینه حفظ وضع موجود برنامه‌ریزی منسجم برای جلوگیری از خشک شدن و به مرور افزایش سطح آب و تخریب و کاهش سطح آب دریاچه که یک فاجعه زیست‌محیطی را منجر می‌شود، پیش روی دریاچه ارومیه قرار دارد.

شایان‌فر ادامه داد: در صورت ادامه وضع موجود، در چند سال آینده احتمال پدیده ریزگردهای نمکی را نیز در کل کشور خواهیم داشت و مسائل بعدی مانند مشکلات تنفسی برای افراد و حیوانات در پی دارد.

کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه 90 درصد آب مصرفی منطقه در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با تغییر الگوی سطح زیر کشت و استفاده از حداقل آب برای محصولات کشاورزی می‌توان به حفظ دریاچه کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در محصولات کشاورزی منطقه مربوط به پیاز، گندم، سیب‌زمینی به به‌ویژه کلزا است، یادآور شد: علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان به کشت محصولات کم‌توقع دیگری مانند قارچ خوراکی پرداخت که نیاز به مصرف آب کمتر و سودآوری بیشتری دارد. برای تولید یک کیلوگرم قارچ به 28.46 لیتر آب نیاز است. در حالی که برای تولید یک کیلوگرم گندم یک‌هزار و 300 لیتر باید مصرف شود.

شایان‌فر با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه جایگزینی 35 درصدی کودهای آلی با شیمیایی مطرح شده است، تأکید کرد: کود پوسال (ورمی کمپوست) علاوه بر توسعه پایدار کشاورزی، حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم نیاز خاک به آب را کاهش و مواد آلی آن را افزایش می‌دهد.

وی در پایان اظهار داشت: انجمن نجات دریاچه ارومیه با پیشنهاد به نمایندگان مجلس برای تشکیل فراکسیون نجات دریاچه ارومیه به‌دنبال جلب حمایت‌های بیشتر برای حفظ این دریاچه ارزشمند است.

گفتنی است، هنوز گزارشات ضد و نقیضی درباره این پدیده وجود دارد. مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان شرقی در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی و مدیرکل هواشناسی استان آن را تکذیب می‌کند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910425-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید