Iranian Agriculture News Agency

دلیل گرانی قیمت برنج چیست؟/ برنج هم به رکوردزنی پرداخت

دلیل گرانی قیمت برنج چیست؟/ برنج هم به رکوردزنی پرداخت
دلیل گرانی قیمت برنج چیست؟/ برنج هم به رکوردزنی پرداخت

برنج از راه رسیده به تهران که از فیلتر واسطه و دلال‌ها می‌گذرد، در حالی به سقف پنج هزار تومان می‌رسد که خرید و فروش آن در شمال عملاً راکد شده است.

دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره گرانی قیمت برنج گفت: قیمت برنج در مراکز برنج مازندران و گیلان یک ماه است که تغییر نکرده و یک ریال به آن اضافه نشده و خرید و فروش آن راکد است.

جمیل علیزاده شایق افزود: خریداران منتظر ورود برنج امسال هستند و عملاً قیمت آن نمی‌تواند افزایشی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باکیفیت‌ترین برنج در شمال کشور حداکثر سه‌هزار و 600 تومان قیمت دارد که میزان خردشدگی آن حداکثر سه درصد است و ناخالصی ندارد.

علیزاده شایق ادامه داد: چه اتفاقی می‌افتد که وقتی این برنج به تهران می‌رسد، قیمتی بین چهار هزار و 600 تا پنج هزار تومان دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت برنج در بازار مبدأ به قیمت واقعی خود رسیده و هزینه تولیدکنندگان را تأمین و حقوق مصرف‌کنندگان را نیز رعایت می‌کند.

فعال بخش خصوصی یادآور شد: در سال گذشته دو میلیون و 300 هزار تن برنج تولید و یک میلیون و 520 هزار تن برنج وارد کشور شده که در مقایسه با سرانه مصرف سالانه در کشور مازاد وجود دارد و از سال گذشته انواع برنج خارجی و داخلی در انبارها مانده است.

علیزاده شایق در پایان تأکید کرد: محصول برنج امسال با بیماری قابل توجهی روبه‌رو نبوده و تنها بیماری بلاست در سطح کم مواجه بود، ولی تهدید جدی به‌شمار نیامد.

گفتنی است، به‌دلیل نامناسب بودن دستگاه‌های شالیکوبی هرساله در تبدیل شالی به برنج سفید 25 درصد به‌صورت ضایعات درمی‌آید.

در حال حاضر 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به‌دلیل نداشتن زهکشی و تسطیح شش ماه از سال در زیر آب قرار دارد. زهکشی این اراضی از مصوبات سفر هیئت دولت به استان بود که بر اساس این مصوبات، مطالعه زهکشی این اراضی در سال گذشته آغاز شده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910426-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید