Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با ایانا:

مصرف زیتون سیاه امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد/ افزایش سرانه مصرف زیتون

از آنجا که زیتون با سولفات آهن سیاه شده و لقب "زیتون سیاه" به خود گرفته است، می‌تواند امکان ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش دهد.

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا پیرامون زمان برگزاری جلسات شورای ملی زیتون ایران، گفت: جلسات این شورا به‌صورت ماهانه و یا هر 15 روز یک‌بار در حال برگزاری است و طی این جلسات اقدامات و تصمیماتی نیز در حال انجام و در دستور کار است.

نادر جلالت با تأکید بر اینکه باید به زیتون به‌عنوان یک دارو و غذا برای سلامتی مردم نگاه و توجه شود، افزود: با توجه به اینکه هفت بار نام زیتون در قرآن آمده و از روغن آن در قرآن به‌عنوان قوت مردم یاد شده، نباید این محصول به‌عنوان چاشنی در سفره‌های مردم تلقی شود.

افزایش سرانه مصرف روغن زیتون به 200 گرم

وی با بیان اینکه سرانه مصرف روغن زیتون به 200 گرم افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در طول 30 سال سرانه مصرف روغن زیتون از 30 گرم به 100 گرم رسیده بود، خوشبختانه طی هفت سال سرانه مصرف از 100 به 160 گرم و طی دو سال از 160 گرم به 200 گرم رسید.

درخواست از وزیر جهاد برای حل مشکلات بدهی بانکی باغداران متضرر

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون در ادامه درباره نهال‌های غیربار و باغدارانی که 17 سال از عمرشان را به پای نهال‌هایی گذاشته‌اند که در هر هکتار کمتر از یک تن بار می‌دهند، ادامه داد: اکنون موعد وام بانکی این باغداران نیز فرا رسیده و فشار مضاعفی به آنان وارد شده، لذا باید دولت به روش کدخدامنشانه مشکلات این باغداران متضرر را مرتفع کند.

جلالت با بیان اینکه این موضوع سه سال است که در شورای ملی زیتون در حال پیگیری است، تصریح کرد: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم که به موضوع بدهی بانکی مربوط به باغداران زیتون توجه بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه نوسانات ارز در خرید مواد اولیه از شیشه و کاغذ تا درب و حلب، اثر منفی خود را گذاشته و تولیدکننده را دچار سردرگمی کرده است، یادآور شد: اما بحث اصلی این است که کمبود زیتون در کشور وجود دارد و زیتونی وجود ندارد که کارخانه‌ها آن را بسته‌بندی و به بازار عرضه کنند.

امسال، سال ناآور زیتون است

جلالت در ادامه پیرامون وضعیت تولید داخلی زیتون در کشور یادآور شد: متأسفانه بر اساس مشاهدات، باردهی زیتون در شمال و جنوب کشور فوق‌العاده کم بوده چراکه امسال، سال ناآور این محصول است.

از مصرف زیتون سیاه جداً خودداری کنید

وی در مورد زیتون سیاه نیز تأکید کرد: زیتون سیاه به‌واسطه اینکه به‌وسیله سولفات آهن سیاه می‌شود، سرطان‌زا است و توسط پزشکان منع می‌شود.

جلالت در پایان با اشاره به اینکه فانتزی و شکیل بودن زیتون سیاه مصرف آن در کشور را افزایش داده است، به مردم توصیه کرد که از مصرف این زیتون‌ها به شدن خودداری کنند./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910501-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید