Iranian Agriculture News Agency

امارات خرماهای ایران را به نام خود در بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند

در حالی که سالانه یک میلوین تن خرما در کشور تولید می‌شود، امارات با سفارش بسته‌های 20 تا 50 کیلوگرمی، خرمای ایران را به بازارهای بین‌المللی ترانزیت کرده و آن را به نام خود صادر می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته از نخلستان‌های خوزستان 171 هزار تن خرما برداشت شد. پیش‌بینی می‌شود سال جاری 175 هزار تن برداشت شود.

حلیم کوتی افزود: از این مقدار حدود 40 درصد به‌صورت خارک و رطب به بازار عرضه می‌شود و مابقی آن به‌صورت خرما به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود 65 هزار تن خرما به کشورهای مختلف ازجمله اروپا، آسیای میانه و کشورهای منطقه صادر شود.

کوتی ادامه داد: امارات با سفارش بسته‌های 20 کیلوگرمی خرما اقدام به سفارش این محصول از ایران کرده و سپس با تغییر بسته‌بندی خرماهای ترانزیت‌شده را به نام خود صادر می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای جلوگیری از این اقدام امارات انجام می‌دهید، تصریح کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی تولید است و صادرات و عرضه آن در بازارهای بین‌المللی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

خرمای 1500 تومانی در راه است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تأکید کرد: چند روز است که برداشت خرمای رطب در استان شروع شده است و به تناسب کشش بازار، خرما عرضه می‌شود.

کوتی یادآور شد: قیمت فعلی خرمای رطب در خوزستان چهارهزار تومان است که در 10 روز آینده با عرضه رطب تازه قیمت آن به کمتر از یک‌هزار و 500 تومان می‌رسد.

وی اظهار داشت: امسال به جهت گرمای زیاد، یک هفته زودتر رطب به بازار آمد و خرما نیز بعد از نیمه اول شهریورماه برداشت می‌شود.

گفتنی است، در سال زراعی 89 و 90 خوزستان رتبه نخست تولید و صادرات کشور را به خود اختصاص داد./

خبرنگار: فرید مرادی

N-910501-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید