Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام خانه کشاورز خبر داد:

مشکل صادرات مرکبات به روسیه بدلیل نبودحمل و نقل دریایی /یخ زدگی محصولات در میانه راه

نبود امکانات حمل و نقل دریایی به کشور روسیه باعث شده ایران از بازار 500 هزار تنی مرکبات وارداتی به این کشور، فقط 100 هزار تن سهم داشته باشد.

مشکل صادرات مرکبات به روسیه بدلیل نبودحمل و نقل دریایی /یخ زدگی محصولات در میانه راه
مشکل صادرات مرکبات به روسیه بدلیل نبودحمل و نقل دریایی /یخ زدگی محصولات در میانه راه

قائم‌مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره نبود حمل و نقل دریایی برای صادرات مرکبات به روسیه، گفت: سهم صادرات در کشور ناچیز است و هیچ‌گاه بیشتر از 100 هزار تن مرکبات صادر نکرده‌ایم.

عنایت‌الله بیابانی افزود: به‌طور معمول تصور می‌شود که واردات در جهت تعادل بازار انجام می‌شود، اما زمانی که به بازار مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم واردات مرکبات و محصولات باقی فقط در جهت رشد قیمت تولیدات داخلی حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل در بازار فقط به‌وسیله تولید داخلی امکان‌پذیر خواهد بود و این در حالی است که در رابطه با جایگاه تولید و تعادل در بازار ارزش‌گذاری نمی‌کنند.

بیابانی با بیان اینکه در 11 محصول کشاورزی مانند خرما، پسته، مرکبات و زعفران در دنیا دارای رتبه هستیم، ادامه داد: در حالی در این محصولات از مزیت برخورداریم که روزبه‌روز مزیت‌های خود را از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روسیه 500 هزار تن مرکبات وارد می‌کند، اما ایران هیچ وقت سهمی در مرکبات وارداتی این کشور همسایه نداشته است، در حالی که کیفی‌ترین مرکبات در ایران تولید می‌شود.

قائم‌مقام خانه کشاورز با بیان اینکه سهم صادرات در کشور ناچیز است و هیچ‌گاه بیشتر از 100 هزار تن مرکبات صادر نکرده‌ایم، یادآور شد: عدم علاقه و انگیزه صادرکنندگان به صادرات به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و بالا بودن قیمت‌ها باعث کاهش صادرات شده است.

بیابانی تأکید کرد: امکانات تسهیلاتی در رابطه با حمل و نقل دریایی وجود ندارد و از راه زمینی نیز در آب و هوای سرد و ماه‌های دی، بهمن و اسفند صادرات مرکبات امکان‌پذیر است، به‌دلیل سرمای شدید این منطقه، احتمال یخ‌زدگی محصولات وجود دارد.

وی با تأکید بر فراهم‌سازی سیاست‌های اقتصادی و تشویقی برای صادرات، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی از نبود مقررات آسیب می‌بینند و حتی قانون‌های موجود به‌درستی اجرا نمی‌شود و می‌بینیم در زمان برداشت محصول، میوه وارداتی در بازار توزیع می‌شود.

بیابانی با اشاره به تولید سالانه چهار میلیون و 500 تن مرکبات در کشور و ایجاد 40 هزار شغل مستقیم، گفت: باید قبول کنیم که واردات میوه با وجود بی‌نیازی کشور به تولیدات کشاورزی اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: تولیدات خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد، اما همچنان با مشکل بالا بودن هزینه‌ها، دستمزد و انرژی روبه‌رو هستیم.

فعال بخش خصوصی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون محصولات کشاورزی ارزان تولید می‌شود، اما مردم گران خریداری می‌کنند./

N-910502-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید