Iranian Agriculture News Agency

افزایش سه‌برابری تولید زعفران با اجرای طرح آرمانی

طرح آرمانی زعفران که در سطح 200 هکتار اجرا شده است، عملکرد سه‌برابری زعفران را به همراه داشته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این طرح که در سطح 200 هکتار اجرا شده و محصول از آن برداشت شده است، در هر هکتار هشت کیلوگرم زعفران مرغوب برداشت می‌شود که سه‌برابر عملکرد در هر هکتار به همراه داشته است.

غلامحسین ساربان افزود: کاهش سن مزارع، تولید پیازهای درشت و جوان، ضدعفونی پیازها با سموم قارچ‌کش و کنه‌کش و کاشت پیازهای درشت ازجمله اقدامات در راستای اجرای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: پیاز زعفران وزنش باید بین 10 تا 12 گرم باشد که با توجه به آب و هوای مطلوب شمال کشور، خراسان رضوی در طرح مشترک با استان گیلان اقدام به این کار کرده‌اند.

ساربان ادامه داد: پیاز زعفرانی که در گیلان کشت شده، توسط خراسان رضوی خریداری و به کشاورزان در راستای اجرای این طرح داده می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت زعفران نگین دومیلیون و 100 هزار تومان است و با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب سال جاری، کیفیت زعفران‌های برداشت‌شده نیز به تبع بالا است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که راه‌کار ورود زعفران به بورس چیست، یادآور شد: این کار نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان دارد./

خبرنگار: فرید مرادی

N-910503-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید