Iranian Agriculture News Agency

نخستین مشاهده حضور گونه نادر لک‌لک سیاه در رشتخوار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشتخوار از نخستین مشاهده حضور گونه نادر لک‌لک سیاه در منطقه شکار ممنوع بزمای این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایانا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشتخوار با اعلام این مطلب گفت: چندی پیش محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع بزمای نخستین مشاهده از حضور گونه نادر لک‌لک سیاه را در منطقه اعلام کردند و به فاصله زمانی 20 روز از نخستین مشاهده لک‌لک سیاه در این منطقه، گزارش مصوری دیگر مبنی بر جوجه‌آوری این گونه واصل شد.

جمعه‌پور افزود: این موضوع بیش از آنکه غنای تنوع زیستی را در منطقه به تصویر می‌کشد، حاکی از شرایط زیستگاهی امن و مستعد برای حضور این گونه نادر و جوجه‌آوری آن بوده است.

به گفته وی، از آنجا که وضعیت مناطق زیستی و محل‌های تولید مثل این پرنده، اهمیت بسزایی در بقای آن دارد، توجه به منطقه شکار ممنوع بزمای بالاسر نیز به‌منظور حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و استمرار پایش اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی با تشریح مشخصات این گونه نادر خاطرنشان کرد: لک‌لک سیاه با نام انگلیسی Black Stork از پرندگان زمستان‌گذر و تابستان‌گذر کمیاب از راسته لک‌لک‌سانان و خانواده لک‌لک‌ها است.

رئیس اداره محیط زیست رشتخوار ادامه داد: لک‌لک‌های سیاه نر و ماده هم‌شکل دارند و عمدتاً از ماهی و گاهی از حشرات، ملخ‌ها، سمندرها و نیز از جوندگان و پستانداران کوچک، مارها و مارمولک‌ها تغذیه می‌کند.

جمعه‌پور تصریح کرد: این پرنده در ایران، به تعداد کم و مهاجر و در مناطق جنوبی کرمان و فارس و نیز در مناطق شمال غرب، به‌صورت گروه‌های کوچک مهاجر دیده می‌شود.

وی یادآور شد: بدین طریق پس از تأیید حضور این گونه توسط کارشناسان امر، منطقه شکار ممنوع بزمای در استان خراسان رضوی نیز به فهرست پراکنش گونه نادر لک‌لک سیاه افزوده می‌شود.

جمعه‌پور تأکید کرد: منطقه شکار ممنوع بزمای در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تربت حیدریه واقع شده و نام بزمای از بلندترین قله موجود در ارتفاعات منطقه گرفته شده است.

گفتنی است، این پرنده در نواحی آب‌های شور و شیرین، رودخانه‌های کم‌عمق با ساحل شنی، کانال‌ها، جزایر، اراضی سیلابگیر و نواحی پردرخت کنار دریاچه‌ها به سر برده و معمولاً روی درختان آشیانه می‌سازد.

لازم به ذکر است، وسعت منطقه 49 هزار و 765 هکتار و دارای موقعیت جغرافیایی 59/24-59/37 طول شرقی و 35/05-35/16 عرض شمالی است و وضعیت توپوگرافی منطقه کوهستانی، تپه ماهور و دامنه تغییرات ارتفاع بین 200-400 متر است./

V-910508-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید