Iranian Agriculture News Agency

بازنگری در سیاست‌های سیستم بانکی، تولید را رقابتی خواهد کرد

بازنگری در سیاست‌های سیستم بانکی و نظارت بر عملکرد بانک‌ها با جهت‌گیری هدایت نقدینگی، تولید در بخش کشاورزی را رقابتی خواهد کرد.

بازنگری در سیاست‌های سیستم بانکی، تولید را رقابتی خواهد کرد
بازنگری در سیاست‌های سیستم بانکی، تولید را رقابتی خواهد کرد

دبیر انجمن حمایت از برنج در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: پس از برگزاری همایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از منظر تولیدکنندگان، این انجمن طرح جامعی درباره وضعیت بخش کشاورزی، مشکلات و راه‌حل‌های موجود به دفتر مقام معظم رهبری و مصلحت نظام ارسال کرد که قطع‌نامه‌ای در 30 بند تدوین شده بود.

جمیل علیزاده شایق افزود: ضرورت وجود برنامه و نقشه راه مشخص در امر تولیدات کشاورزی و آگاه کردن کشاورزان و تولیدکنندگان از نحوه عمل و نتایج اطمینان‌بخش آن و همچنین ضرورت هماهنگی و همخوانی طرز فکر مسئولان و متولیان دولتی در امر تولید و بروز و ظهور این باور در اجرا می‌تواند یکی از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین گام‌های مؤثر در توسعه بخش کشاورزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در بخش نوسازی و بازسازی زیرساخت‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های جدید و همچنین مشارکت دادن تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط ازجمله موادی بود که در قطع‌نامه ارسالی مورد تأکید قرار گرفت.

شایق با اشاره به اجرای اصل 44 قانون اساسی ادامه داد: حذف دخالت دولت در فعالیت‌های بخش‌های مختلف تولیدی و انجان وظایف حاکمیتی در امر تولید توسط دولت، از دیگر مواردی است که باعث توانمندی تشکل‌ها و اجرای اصل 44 قانون اساسی متناسب با نظر مقام معظم رهبری خواهد بود.

بخش کشاورزی نیازمند ثبات در سیاست‌های پولی و اعتباری است

عضو خانه کشاورز همچنین با اشاره به اهمیت سیاست‌های کلان اقتصادی در حوزه تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: برقراری ثبات در سیاست‌های اقتصادی ازجمله سیاست‌های پولی و اعتباری و پرهیز از تغییر پی در پی قوانین و مقررات به‌منظور تهیه کردن زمینه لازم برای جهت‌گیری سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و علاقمندان به فعالیت‌های تولیدی و تحقق ثبات در بازار داخلی و ایجاد اطمینان در بازارهای هدف صادراتی از دیگر مواردی است که برای توسعه بخش کشاورزی نیازمند تصمیم‌گیری کلان مسئولان بالادستی است.

وی یادآور شد: بازنگری در سیاست‌های سیستم بانکی کشور و نظارت بر عملکرد بانک‌ها با جهت‌گیری هدایت نقدینگی به فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی را به سمت تولید رقابتی هدایت خواهد کرد.

شایق تأکید کرد: تأمین سرمایه مورد نیاز بخش تولید از منابع ثروت عمومی نفت به جای برخی هزینه‌های بی‌حاصلی که آثار منفی غیرقابل جبران در بلندمدت برای کشور در بر دارد و همچنین بخشودگی سود بانکی تا سقف 50 میلیون تومان برای کشاورزان و تولیدکنندگان بدهکار و تجدیدنظر در بازپرداخت وام‌ها متناسب با برداشت محصول با توجه به خشکسالی‌های ممتد و ضرر و زیان حاصل از هدفمندی یارانه‌ها از دیگر مواردی است که در قطع‌نامه تدوین‌شده انجمن حمایت از برنج بر آن تأکید شده بود.

وی رفع کمبود اولیه تولید، ابزار و ادوات سیستم‌های آبیاری و همچنین خوراک دام و طیور و داروهای موردنیاز و سایر نهاده‌ها را نیز ازجمله مواردی دانست که می‌تواند از بروز بحران‌های بازار جلوگیری کند.

فعال بخش خصوصی اظهار داشت: ساماندهی واردات و صادرات، محصولات کشاورزی در راستای حمایت از تولیدات داخلی، گسترش پوشش بیمه محصولات زراعی و باغی، تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات تولیدی و اعلام آن در مهلت قانونی و همچنین توجه بیش از پیش به شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیان ازجمله مواردی است که می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی کمک کند./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910509-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید