Iranian Agriculture News Agency

خسارت 500 میلیارد تومانی پسته/ صادرات 1.5 میلیارد دلاری پسته کرمان

پیش‌بینی می‌شود 153 هزار تن پسته در استان کرمان برداشت شود که 1.5 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

خسارت 500 میلیارد تومانی پسته/ صادرات 1.5 میلیارد دلاری پسته کرمان
خسارت 500 میلیارد تومانی پسته/ صادرات 1.5 میلیارد دلاری پسته کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته 145 هزار تن پسته در استان تولید شد که امسال پیش‌بینی می‌شود به 153 هزار تن برسد که 70 درصد آن به بازارهای بین‌المللی صادر شود که حدود 1.5 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در پی دارد.

محمودی افزود: کشاورزان عمده، بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی این محصول را به کشورهای مختلف ازجمله چین وارد و یا صادر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت این محصول صادراتی 293 هزار هکتار است که به‌دلیل طوفان شدید، گرمازدگی و نوسانات دمایی، 122 هزار هکتار از بین رفتند که حدود 42 هزار تن پسته به ارزش 500 میلیارد تومان به باغداران خسارت وارد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: 70 هزار هکتار از اراضی پسته استان بیمه بودند که 68 هزار هکتار آن از بین رفت که خسارت به آنها پرداخت می‌شود.

محمودی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، کاهش مصرف سم و کود شیمیایی، اجرای عملیات آی‌تی‌ام و جی‌ای‌تی در صدد بالا بردن کمیت و کیفیت این محصول است.

وی در پایان یادآور شد: برداشت پسته در کرمان در اواسط شهریور شروع می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد، هرچند کشاورزان عمده از اوایل شهریور کم و بیش برداشت را شروع می‌کنند./

خبرنگار: فرید مرادی

N-910510-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید