Iranian Agriculture News Agency

رقابت افغانستان و چین با ایران در تولید زعفران

افغانستان با حمایت اروپایی در صدد است هفت‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت زعفران اختصاص دهد و چین نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش انجام داد که در آینده رقیب ایران خواهد شد.

رقابت افغانستان و چین با ایران در تولید زعفران
رقابت افغانستان و چین با ایران در تولید زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: کشور افغانستان با حمایت اروپایی‌ها به‌خصوص اسپانیا در صورت کشت زعفران در سطح هفت‌هزار هکتار توسعه دهد.

غلامحسین ساربان افزود: افغانستان و چین در صدد هستند سطح زیر کشت زعفران را توسعه دهند که با ایران که هم‌اکنون بیش از 70 درصد زعفران دنیا را تأمین می‌کند، رقابت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا چند سال گذشته کنترلی در جابه‌جایی زعفران وجود نداشت و این امکان وجود دارد که کارگران افغانی پیاز زعفران را به کشور خود انتقال داده باشند.

ساربان ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری فرمانداری و نیروی انتظامی به‌صورت جدی جابه‌جایی زعفران را کنترل کنند و هر کشاورز که بخواهد پیاز زعفران را جابه‌جا کند، باید از مدیریت جهاد کشاورزی مجوز دریافت کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بازگرانی با برپایی نمایشگاه‌های ادویه و شرکت تجار در آنها در صدد است صادرات زعفران به بازارهای بین‌المللی را متنوع کند که فقط عمده صادرات به امارات و اسپانیا نباشد و به کشورهای دگیر ازجمله ژاپن، سنگاپور، مالزی، ونزوئلا و... نیز صادرات داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: جهاد کشاورزی در صدد افزایش عملکرد و کیفیت زعفران و بسته‌بندی متناسب با بازارهای هدف است./

خبرنگار: فرید مرادی

N-910510-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید