Iranian Agriculture News Agency

هشدار هواشناسی به بروز سفیدک سطحی در تاکستان‌ها

با توجه به احتمال بارش، افزایش رطوبت و کاهش دمای هوا در چند روز آینده، شرایط مساعد برای بروز این بیماری مهیا است.

هشدار هواشناسی به بروز سفیدک سطحی در تاکستان‌ها
هشدار هواشناسی به بروز سفیدک سطحی در تاکستان‌ها

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به پیش‌بینی انجام شده و وزش باد در چند روز آینده، احتمال آسیب‌رسانی به محصولات کشاورزی در حال برداشت، آبیاری و برداشت شده را دارد. به همین منظور به کشاورزان توصیه می‌شود از آبیاری محصولات خودداری کرده و محصولات برداشت‌شده را به انبارها منتقل کنند.

مسعود حقیقت افزود: در مناطق قزوین، البرز، تهران و شمال سمنان با توجه به احتمال رخداد بارش و وزش باد، غلات برداشت شده به انبار منتقل و از آتش زدن کاه و کلش جدا خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که در این مناطق تاکنون موفق به کشت ذرت علوفه‌ای نشده‌اند، از ارقام زودرس استفاده و از کاشت واریته دیررس خودداری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در استانهای شمال شرق و غرب کشور با توجه به پیش‌بینی رخداد بارش و وزش باد، احتمال بروز آفت سفیدک سطحی در تاکستان‌ها با توجه به فراهم شدن شرایط مساعد برای بروز این عامل از قبیل رطوبت و افت دما فراهم است. لذا به کشاورزان توصیه می‌شود مبارزه با این آفت را در ساعات اولیه روز انجام داده و دوره‌های آبیاری را کاهش دهند.

حقیقت تصریح کرد: در سواحل دریای خزر، با توجه به پیش‌بینی رخداد بارش، عملیات سم‌پاشی در مزارع برنج و باغ‌ها در ساعات اولیه و خنک روز انجام و همچنین به‌دلیل افزایش رطوبت نسبی هوا شیوع بیماری‌های قارچی در مزارع شالی محتمل بوده، لذا در صورت مشاهده اولین علائم با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت انجام شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-910510-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید