Iranian Agriculture News Agency

میزان شیر تحویلی به کارخانه‌ها تغییری نداشته است

جنجال‌سازی‌های اخیر پیرامون کاهش تولید شیر برای تولید شیر خشک است و بعضی از کارخانه‌داران با داشتن رانت، بقای خود را در تولید آن می‌بینند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب در واکنش به مطالب روزهای اخیر پیرامون کاهش عرضه شیر خام گفت: میزان شیر تحویلی به کارخانه‌ها هیچ تغییری نداشته و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. برای روشن شدن این موضوع کافی است، سری به فروشگاه‌های سطح شهر زد تا با انواع لبنیات مختلف روبه‌رو شد.

سیروس روستا افزود: شیر کالای ماندگاری نیست که بتوان آن را نگه داشت و تحویل کارخانه‌ها نداد و اگر روزانه به کارخانه‌ها تحویل داده نشود، دچار فسادپذیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جنجال‌سازی‌های فعلی برای تولید شیر خشک است. زیرا بعضی کارخانه‌داران در این زمینه رانت دارند و بقای آنها در تولید شیر خشک است.

این مقام مسئول ادامه داد: کارخانه‌دارانی که مبنای کارشان بر اساس یارانه بوده، به‌دنبال درست کردن هجمه‌ای برای برگشت به عقب هستند.

روستا تصریح کرد: سالانه بیشتر از 10 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که لزوماً تمام آن تولید به کانال کارخانه‌ها وارد نمی‌شود و به‌صورت خودمصرفی در کارگروه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و اختلاف دو میلیون تنی در ارائه آمار تولید شیر خام بین وزارت جهاد کشاورزی و کارخانه‌داران ناشی از این امر است.

وی درباره افزایش قیمت شیر خام تحویلی دامداران یادآور شد: قیمت 750 تومانی به توافق رسیده برای تحویل شیر خام بر پایه کیفیت 3.2 درصد بوده که با سیاست تشویقی کاهش بار میکروبی و چربی، قیمت تمام‌شده آن به 920 تومان می‌رسد.

روستا تأکید کرد: تاکنون حدود سه‌هزار تن سویا تحویل داده شده، ولی مرحله دوم آن دریافت نشده است.

وی در پایان اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که با تشکیل کمیته حل مشکلات شیر می‌توان طرفین را با هم روبه‌رو کرد تا به‌طور مرتب به هم انگ زده نشود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910517-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید