Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری:

هزینه تمام شده هر کیلو سیب زمینی 300 تومان ؛فروش به دلالان 110 تومان

سیب‌زمینی تولیدی اصفهان برداشت شده و دو مرکز عمده تولید سیب‌زمینی به‌زودی محصول خود را روانه بازار می‌کنند.

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: آمار دقیقی در ارتباط با میزان تولید سیب‌زمینی در سال جاری وجود ندارد، ولی قیمت پایین سیب‌زمینی در بازار نشان‌دهنده مازاد تولید بالای این محصول است.

مجید سجادی افزود: هزینه تمام‌شده تولید سیب‌زمینی برای کشاورز حدود 300 تومان است، ولی با توجه به افزایش حجم سیب‌زمینی در بازار، قیمت آن کاهش یافته و کشاورز با 110 تومان کمتر از هزینه تولید به فروش می‌رساند.

وی درباره وضعیت برداشت سیب‌زمینی در سه مرکز عمده تولید خاطرنشان کرد: فصل برداشت سیب‌زمینی زمستانه اصفهان به پایان رسیده، بهار همدان در حال برداشت بوده و محصول اردبیل نیز تا چند روز آینده به بازار می‌آید.

سجادی ادامه داد: در کشت امسال سیب‌زمینی مناطق جدیدی به کشت سیب‌زمینی پرداخته‌اند که خارج از برنامه کشت سیب‌زمینی بوده و تعادل بازار را بر هم زده‌اند.

وی تصریح کرد: در زمان مازاد تولید، صادرات مقطعی به کشورهای عراق، ترکمنستان و تاجیکستان وجود دارد که با تولید پایدار و منظم می‌توان صادرات این محصول را افزایش داد.

فعال بخش خصوصی با اشاره به رکود خرید و فروش بذر سیب‌زمینی یادآور شد: در زمینه تولید سیب‌زمینی مشکلی وجود ندارد، ولی بسیاری از کشاورزان به‌دلیل مازاد تولید بخشی از سیب‌زمینی سال قبل خود را به جای بذر استفاده کرده و بذر جدید خریداری نمی‌کنند.

سجادی تأکید کرد: در سال گذشته پنج میلیون عدد مینی‌تیوبر در داخل کشور تولید و رقم‌های جدیدی مانند جلی و رامبا به کشور وارد شد.

وی در پایان اظهار داشت: رقم‌های غالبی که به‌طور معمول توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگریا، سانته و مارفونا بوده که اگریا رقمی صنعتی و سانته به‌دلیل عملکرد بالایی که دارد، توسط کشاورزان مورد استقبال قرار می‌گیرد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910517-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید