Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون سازمان منابع طبیعی کشور:

اجرای کاداستر تحول عظیمی در برخورد با تصرف اراضی ایجاد می‌کند

اجرای کاداستر تعارضات منابع طبیعی و مردم را به حداقل می‌رساند و بسیاری از مشکلات سازمان منابع طبیعی با اجرای این طرح مرتفع شده است.

اجرای کاداستر تحول عظیمی در برخورد با تصرف اراضی ایجاد می‌کند
اجرای کاداستر تحول عظیمی در برخورد با تصرف اراضی ایجاد می‌کند

مشاور معاون سازمان منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه باید برخورد قطعی با سودجویان منابع طبیعی صورت گیرد، گفت: استفاده از قانون حدنگاری (کاداستر) ازجمله قوانین کارآمد مورد استفاده برای جلوگیری از خرد شدن اراضی است که حدود 95 درصد از مرزبندی‌ها و اصلاحات هندسی اراضی با اجرای این قانون انجام شده است و اجرای این طرح تأثیر بسزایی در کاهش تعارضات بین منابع طبیعی و مردم دارد.

حجت‌الله رحمانی افزود: در مجلس هشتم شورای اسلامی نیز قانونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی ملی به اجرا درآمد که بر این اساس زمین‌هایی که بیشتر از پنج سال مورد استفاده قرار گرفته بودند، باید به سازمان منابع طبیعی بازگردانده می‌شدند.

وی با اشاره بر بازپس‌گیری 120 هزار هکتار زمین تصرف‌شده در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: زمین‌خواران و فرصت‌طلبان که برخی از آنان قدرت و موقعیت و برخی دیگر مال و ثروت خود را وسیله‌ای برای تصرف منابع طبیعی کشور قرار می‌دهند، باید در مراجع قانونی و قضایی بدون کوچک‌ترین کوتاهی مورد پیگرد و برخورد قرار گیرند که البته لازم است قضات ویژه‌ای نیز به این پرونده‌ها اختصاص یابند.

مشاور معاون سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه مسئولان نباید میدان را برای فعالیت زمین‌خواران باز بگذارند، ادامه داد: برخورد سودجویان باید با مشارکت حداکثری دستگاه‌های اجرایی ازجمله دولت، مجلس و... انجام شود و در صورتی که نهادها به‌طور جدی با سودجویان برخورد کنند، مردم نیز از آنان حمایت خواهند کرد.

رحمانی درباره طرح جامع آبخیزداری و منابع طبیعی که در دست بررسی مجلسی‌ها قرار دارند، تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن طرح جامع آبخیزداری با موافقت مجلس، بررسی و رفع بسیاری از مشکلات مربوطه ازجمله افزایش خاک، هدررفت آب و... در قالب این طرح تسریع می‌شود.

وی یادآور شد: برداشت آب از منابع زیرزمینی که این روزها بسیار شاهد آن هستیم، باید با انجام بحث‌های کارشناسانه صورت گیرد، اما گاهی با برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی شاهد خشک شدن منابع و یا نشست زمین حتی در عمق‌های زیاد هستیم.

مشاور معاون سازمان منابع طبیعی کشور تأکید کرد: باید در حفظ و نگهداری اراضی و منابعی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، نهایت تلاشمان را به کار گیریم و در این راستا وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی باید بیش از پیش با یکدیگر تعامل داشته باشند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910523-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید