Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن خبر داد:

پیگیری وزارت جهاد برای دریافت 350 میلیارد ریال یارانه تخم‌مرغ

وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری جدی دریافت 350 میلیارد ریال یارانه برای پرورش‌دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار است.

پیگیری وزارت جهاد برای دریافت 350 میلیارد ریال یارانه تخم‌مرغ
پیگیری وزارت جهاد برای دریافت 350 میلیارد ریال یارانه تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت مرغداران تخم‌گذار گفت: وزارت جهاد کشاورزی اخیراً نامه‌ای برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده است تا برای 50 هزار تن تخم‌مرغ 350 میلیارد ریال یارانه (هر کیلو هفت‌هزار ریال) پرداخت شود.

هدایت اصغری با اشاره به اینکه این مبلغ هنوز به مرغداری‌ها پرداخت نشده است، افزود: علاوه بر این به همت وزارت جهاد، کارگروهی در نهاد ریاست جمهوری با نمایندگانی از دولت، مجلس، وزارت صنعت و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از صنعت و کنترل بازار تشکیل شده است.

به گفته وی این کارگروه کاملاً تخصصی بوده و می‌تواند در مدت زمان کوتات تصمیم‌های فوری را اجرایی کند.

اصغری با اشاره به شرایط اضطراری در تولید تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ از در مرغداری حدود دوهزار و 800 تومان است اما مرغداران تخم‌مرغ را در بازار کیلویی یک‌هزار و 600 تا یک‌هزار و 700 تومان می‌فروشند و به ازای هرکیلوگرم بیش از یک‌هزار تومان ضرر شناسایی می‌کنند.

وی با اشاره به تأکیدهای وزارت جهاد برای اخذ یارانه از دولت برای مرغداری‌های تخم‌گذار تصریح کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مرغداران حمایت کرد تا بازار این محصول دچار بحران نشود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره صادرات تخم‌مرغ و شناسایی سود برای این صنعت از محل صادرات با توجه به افزایش نرخ ارز، یادآور شد: مشوق‌های صادراتی در کشور ما که درحوزه اختیار وزارت صنعت و تجارت است،به صادرکنندگان به‌درستی پرداخت نمی‌شود و این موضوع رقابت ر ا برای صادرکنندگان ایرانی با سایر کشورها سخت می‌کند.

اصغری با اشاره به اینکه کشور ترکیه بابت هر کیلوگرم صادرات تخم‌مرغ 17 دلار مشوق مالیاتی به صادرکننده می‌دهد، تأکید کرد: در ایران نیز باید مشوق‌های صادراتی تقویت شود.

وی همچنین به افزایش روند حذف گله‌های در حال تولید به دلیل مشکلات مالی مرغداران اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه هر جوجه تا به تولید برسد برای مرغدار 12 هزار تومان است. از طرفی حداقل 80 هفته زمان برای به تولید رسیدن مرغ لازم است. در این شرایط مرغدار، جوجه را هنوز به 80 هفتگی نرسیده مثلا در 50 هفتگی حذف می‌کند که با این اتفاق 30 هفته تولید از دست می‌رود هرچند مرغداران به‌دلیل کمبود هزینه مجبور به حذف هستند.

اصغری در پایان با تأکید بر پیگیری‌های مستمر وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت یارانه تخم‌مرغ از دولت، وضعیت مرغداری‌های تخم‌گذار را بحرانی اعلام کرد./

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910524-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید