Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبور عسل در گفتگو با ایانا:

گرد و غبار و بارش‌های اسیدی تولید عسل را کاهش داد

گرد و غبارهای سال جاری که استان‌های غربی و شمال غربی را در بر گرفت، سبب سوختن شهد گل‌ها شد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبور عسل در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره وضعیت تولید امسال عسل در کشور گفت: با توجه به بارش‌های مناسب امسال، انتظار می‌رفت که برداشت خوب باشد اما بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف، برداشت عسل امیدوارکننده نیست و پیش‌بینی می‌شود تولیدی کمتر از متوسط داشته باشیم.

عفت رئیسی سرحدی ناپایداری شرایط جوی تابستان و بارش‌های اسیدی در این فصل را یکی از علل کاهش تولید عسل عنوان کرد و افزود: همچنین گرد و غبارهای سال جاری که استان‌های غربی و شمال غربی را در بر گرفت، باعث سوختن شهد گل‌ها شد که این موضوع بیشترین تأثیر را بر کاهش تولید عسل گذاشته است.

کاهش برداشت امسال عسل نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به اینکه اکنون برداشت عسل در کشور آغاز شده، درباره میزان برداشت امسال اظهار داشت: میزان برداشت امسال در شهریورماه مشخص می‌شود اما بر اساس گزارش‌های رسیده امسال کمتر از میزان برداشت سال گذشته که 46 هزار تن بود، تولید خواهیم داشت.

رئیسی سرحدی با حمایت از مصوبه سال 89 دولت که مقرر کرد اقشار فاقد پوشش بیمه، بیمه شوند، با اعلام اینکه این موضوع درمورد زنبورداران محقق نشده، یادآور شد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها با وارد کردن یک ماده 20 به آن عملاً باعث شده که زنبورداران از مزایای این مصوبه بهره‌مند نشوند.

زنبوردان خواستار لغو ماده 20 بیمه تأمین اجتماعی

وی با اشاره به اینکه زنبورداران خواستار لغو ماده 20 بیمه تأمین اجتماعی هستند، درباره دیگر مشکلات بخش زنبورداری کشور، تصریح کرد: در تمام دنیا برخلاف ایران بیشتر درآمد زنبورداران بابت گردافشانی است نه از منبع فروش عسل، که البته کمک دولت و فرهنگ‌سازی در این‌باره می‌تواند این مشکل را حل کند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبور عسل افزود: در ایران بر خلاف دیگر کشورها، شورای روستایی و باغداران و مرتع‌داران از زنبورداران پول طلب می‌کنند لذا باید این آگاهی به کشاورزان داده شود که زنبور عسل یکی از آیتم‌های ابزاری در بهره‌وری است.

رئیسی سرحدی ادامه داد: در تمام دنیا به زنبورداری یارانه تعلق می‌گیرد اما در کشور ما از فعالان این صنعت یارانه گرفته می‌شود.

وی درباره دیگر مشکلات زنبورداری کشور، گفت: زنبورداری کشور همانند دیگر تشکل‌ها، در بحث تأمین نهاده‌ها، گرانی حمل و نقل و محصول تقلبی مشکل دارد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبور عسل در پایان با انتقاد از اینکه اتحادیه زنبورداری کشور هیچ نقشی در نظارت ندارد، خاطرنشان کرد: بارها اتحادیه زنبورداری خواستار عهده‌دار شدن بخشی از نظارت شده تا از سودجویی افراد ی که عسل را به قیمت نجومی به‌فروش می‌رسانند، جلوگیری کند که تا به امروز محقق نشده است./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910531-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید