Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام خبر داد:

قیمت گوشت گوسفندی کاهش یافت

اگر حمایت از دامداری و کوتاه کردن دست واردکنندگان در دستور کار قرار گیرد، دامداری کشور پتانسیل خودکفایی در تولید هم گوشت و هم شیر را دارد. به‌علت گران شدن علوفه و خشک شدن مراتع، دامداران سعی دارند قبل از رسیدن فصل سرما با فروش بره‌های خود زیر فشار افزایش قیمت‌ها نروند.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره وضعیت تولید شیر، با اعلام اینکه این محصول به میزان مصرف داخل تولید شده، گفت: برای مصارف داخلی کبود شیر وجود ندارد اما هزینه‌های تولید بالا است و تاکنون نیز از سوی مسئولان به جز مقادیری سویا و سبوس که جوابگوی فروردین‌ماه بود، کمکی نشده است.

محمدجواد وکیل گیلانی با اشاره به اینکه اکنون دامداران با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: گرانی‌های یونجه و علوفه سبب شده دامداران با مشکلات گوناگون روبه‌رو شوند اما پیش‌بینی می‌شود در مهرماه سال جاری هزینه‌ها کاهش یابد.

لزوم حمایت از دامداری کشور در فصل خرید علوفه

وی افزود: قیمت نهاده‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش بسیاری همراه بوده و در مجموع قیمت‌ها نمی‌تواند دامدار را برای حفظ تولید خود دلگرم کند.

فعال بخش خصوصی در ادامه از وزیر جهاد خواستار شد که تا حد امکان تا پایان سال جاری برای دلگرم شدن دامداران به این تولیدکنندگان کمک نقدی شود.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا در زمان بحران به دامداران معادل قیمت شیر سوبسیت بلاعوض پرداخت می‌شود، تأکید کرد: اگر دولت محترم و مسئولان بتوانند چنین اقدامی برای دامداران انجام دهند کمک بسیار بزرگی به این قشر خواهد بود.

وکیل گیلانی اضافه کرد: با حمایت و پشتیبانی از این بخش، در آینده نه‌چندان دور به خودکفایی در زمینه تولید گوشت و شیر خواهیم رسید و به واسطه آن واردات قطع و اشتغال‌زایی نیز صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی اعلام شد، باید از تولید داخلی حمایت و نیاز ما به کشورهای خارجی کمتر از گذشته شود.

فعال بخش خصوصی در ادامه با اشاره به رهنمودهای امام (ره) درباره خودکفایی و قطع وابستگی به دیگر کشورها، یادآور شد: بر اساس همین رهنمودها خودکفایی محقق شد و بیش از نیاز داخل شیر تولید شد اما به دلیل سیاست‌های نادرست و همچنین خشکسالی‌های اخیر اکنون کشور با مشکل تولید روبه‌رو است.

کاهش قیمت گوشت گوسفند و افزایش قیمت گوشت گوساله

وکیل گیلانی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون قیمت پایه‌ای شیر خام 750 تومان است، درباره قیمت گوشت قرمز نیز گفت: قیمت گوشت گوساله و گاو افزایش پیدا کرده و طی هفته جاری گوشت گوساله زنده تا کیلیویی هفت‌هزار تومان هم به فروش رفت.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با بیان اینکه اخیراً گوشت گوسفند با کاهش قیمت همراه بوده، درباره علت ارزان شدن قیمت آن اظهار داشت: به‌علت گران شدن علوفه و خشک شدن مراتع، دامداران سعی دارند قبل از رسیدن فصل سرما با فروش بره‌های خود زیر فشار افزایش قیمت‌ها نروند.

وی با اشاره به اینکه گوشت بره زنده از کیلویی 9 هزار تومان تا هفت‌هزار تومان نوسان دارد و نسبت به بهار دوهزار تومان کاهش قیمتی داشته، درباره صاردات گوشت قرمز نیز خاطرنشان کرد: اکنون گوشت گوساله به کشورهای همسایه ایران در حال صادرات است.

با واردات نمی‌توان بازار گوشت را کنترل کرد

فعال بخش خصوصی با انتقاد از سیاست‌های اتخاذی مسئولان درمورد واردات گوشت، تأکید کرد: دولت باید توجه داشته باشد که با واردات نمی‌توان بازار داخل را در این بخش کنترل کرد.

وکیل گیلانی در ادامه با طرح این سؤال که چرا با توجه به توان بالای داخلی برای تولید، واردات جایگزین آن شده، اظهار داشت: باید وزارت جهاد کشاورزی با قاطعیت از تولیدکنندگان دفاع کند و از وزیر نیز انتظار می‌رود که توجه بیشتری به این امر مهم داشته باشند.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال 970 هزار تن تولید داخلی گوشت قرمز خواهد بود، یادآور شد: از آنجایی که میانگین سرانه مصرف هر ایرانی در سال 12 کیلوگرم گوشت است، با این میزان تولید تقریباً نیاز داخل تأمین خواهد شد.

وی وام ندادن به دامداران برای خرید علوفه را از دیگر دغدغه‌های این قشر اعلام کرد و گفت: بر اساس اعلام دولت وام هفت درصدی باید در اختیار دامداران قرار گیرد اما شاهد هستیم که وام 18 درصدی به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد.

پتانسیل خودکفایی در تولید هم گوشت و هم شیر در کشور

وکیل گیلانی با اشاره به اینکه اکنون فصل خرید علوفه است و برای حمایت از دامداری کشور، باید وام با درصد پایین به دامداران داده شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا به دامداران وام 2.5 درصدی تعلق می‌گیرد و در این کشورها دامدار، کشاورز است و به اندازه تولید علوفه دامداری می‌کند.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام افزود: اگر حمایت از دامداری و کوتاه کردن دست واردکنندگان در دستور کار قرار گیرد، دامداری کشور پتانسیل خودکفایی در تولید هم گوشت و هم شیر را دارد.

گوشت قرمز و مرغ در سال 1370 خریدار نداشت

فعال بخش خصوصی در پایان با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب واردات گوشت قرمز و مرغ به میزان 400 میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد: واردات گوشت در سال 1370 به همت دامداران و مسئولان به صفر رسید و بیش از نیاز داخل تولید شد و گوشت قرمز و مرغ خریدار نداشت اما سیاست‌های اعمالی بعد از آن سبب دلسردی دامداران و قرار گرفتن واردات در راس امور شد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910601-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید