Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور خبر داد:

پنبه ایرانی همواره ارزان‌تر از خارجی/ صنعت پنبه کشور در آستانه نابودی

پنبه‌های خارجی به‌دلیل اضافه شدن هزینه‌های گمرکی و جانبی دیگر پنج‌هزار و 200 تومان است در حالی که نمونه ایرانی که از لحاظ کیفیت با آن یکسان بوده، در حدود کیلویی چهارهزار و 200 تومان است.

پنبه ایرانی همواره ارزان‌تر از خارجی/ صنعت پنبه کشور در آستانه نابودی
پنبه ایرانی همواره ارزان‌تر از خارجی/ صنعت پنبه کشور در آستانه نابودی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره وضعیت قیمت پنبه گفت: با احتساب دلار نرخ آزاد، قیمت پنبه خارجی اکنون هر کیلوگرمی پنج‌هزار تومان است که با اضافه شدن هزینه‌های گمرک و حمل و نقل به آن تا کیلویی پنج‌هزار و 200 تومان هم می‌رسد.

علی مظفری درباره قیمت پنبه داخلی تصریح کرد: اکنون پنبه مغان دو سفید کیلویی در حدود سه‌هزار و 600 تا سه‌هزار و 700 تومان و پنبه خراسان نیز یک سفید و دو سفید هر کیلو چهارهزار تا چهارهزار و 200 تومان است.

وی با تأکید بر اینکه همواره پنبه داخلی از پنبه خارجی ارزان‌تر است، یادآور شد: پنبه‌های خارجی به‌دلیل اضافه شدن هزینه‌های گمرکی و جانبی دیگر پنج‌هزار و 200 تومان است در حالی که نمونه ایرانی که از لحاظ کیفیت با آن یکسان بوده، در حدود کیلویی چهارهزار و 200 تومان است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه‌کاران ایران در ادامه با بیان اینکه وضعیت تولید پنبه در کشور به‌دلیل عدم استقبال از سوی پنبه‌کاران، مناسب نیست، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 65 هزار تن تولید پنبه داشته باشیم که با توجه به اینکه 170 هزار تن پنبه نیاز صنعت نساجی کشور است در حدود 100 هزار تن کمبود وجود دارد.

مظفری درباره علت عدم استقبال تولیدکنندگان پنبه افزود: به‌دلیل اینکه دولت به‌صورت شفاف حمایت‌های خود را از صنعت پنبه اعلام نکرده، قیمت پنبه شدیداً با کاهش روبه‌رو بوده لذا استقبال نیز پایین آمده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور در پایان با اعلام اینکه چند سالی است زنگ خطر برای تولید داخلی پنبه به صدا در آمده، خاطرنشان کرد: با تمهیدات مسئولان و دولتمردان و همچنین اجرای طرح توسعه پایدار پنبه، امیدی به نجات پنبه خواهد بود در غیر این صورت تولید پنبه در ایران تقریباً به سمت صفر خواهد رفت./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910601-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید