Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق صنعت طیور کشور:

پشتیبانی امور دام نتوانست بحران مرغ را کنترل کند

پس از انتقال شرکت پشتیبانی امور دام به زیرمجموعه وزارت صنعت و خروج این مجموعه از وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت ضعیف این شرکت باعث ایجاد مشکلاتی در بازار مرغ شد.

مدیرعامل صندوق صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت بازار مرغ گفت: مدیریت غلط نهاده‌ها و منابع باعث ایجاد مشکلات اخیر در این صنعت شد و این در حالی بود که هیچ شرایط بحرانی وجود نداشت.

تولید خطی؛ مصرف سینوسی

سیدمهدی پورسمر با اشاره به تولید خطی و مصرف سینوسی در بازار مرغ یادآورد شد: تقاضا در برخی مواقع و به مناسبت‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و برعکس در برخی مقاطع تقاضا کاهش پیدا می‌کند که شرکت پشتیبانی امور دام باید این زمان‌ها را مدیریت کند به این ترتیب که در نقاط کم مصرف اقدام به ذخیره‌سازی و در نقاط پرمصرف اقدام به عرضه ذخیره‌ها کند.

مدیریت ضعیف پس از جدایی از وزارت جهاد

وی مدیریت سال جاری پشتیبانی امور دام را ضعیف دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته که این شرکت تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کرد با مدیریت صحیح و به‌موقع ذخیره‌سازی انجام می‌شد اما در سال جاری این شرکت هیچ ذخیره‌ای برای دوران افزایش تقاضا نداشت.

پورسمر با اشاره به اینکه مشکل ایجاد شده در قیمت مرغ کاملاً مقطعی و به‌دلیل ورود بازار به دوره افزایش تقاضا بود، افزود: با گذشتن از 10 روزه ابتدایی ماه رمضان این مشکل برطرف شد که مهمترین دلیل رفع این مشل کاهش تقاضا بود.

افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی

مدیرعامل صندوق صنعت طیور کشور در ادامه افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دامی را به‌دلیل خشکسالی مهمترین عامل افزایش قیمت مرغ دانست و گفت: قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی بالا رفته و این مسئله مختص ایران نیست بلکه به‌دلیل خشکسالی در آمریکای شمالی به‌عنوان اصلی ترزین تولیدکننده نهادهای دامی، است.

وی با اشاره به افزایش حدود 30 درصدی قیمت جهانی نهاده‌های دامی گفت: با رشد 30 درصدی قیمت کنجاله سویا و ذرت واز آنجایی که 70 درصد قیمت تمام شده مرغ به نرخ نهادهای دامی مرتبط است، افزایش قیمت هر کیلیو مرغ به محدوده‌های پنج‌هزار تا پنج‌هزار و 500 تومان منطقی و طبیعی است.

پوسمر تأکید کرد: کشور از لحاظ تأمین نهادهای دامی هیچ مشکلی ندارد زیرا ذرت به اندازه کافی و مورد نیاز وارد شده و در بندر امام وجود دارد. همچنین کنجاله سویا نیز در حال واردات است و حداقل تا آذرماه هیچ مشکل خاصی در این خصوص در بازار ایجاد نخواهد شد.

آخرین وضعیت پرداخت‌های صندوق

این مقام مسئول در صندوق صنعت طیور کشور درباره آخرین وضعیت پرداخت‌های این صندوق به مرغداران گفت: تسهیلات این صندوق به‌صورت ریالی نیست زیرا ارقامی که صندوق می‌تواند پرداخت کند در حل مشکلات کارساز نخواهد بود به همین دلیل صندوق نهاده بین اعضا توزیع می‌کند.

وی اظهار داشت: در پنج‌ماهه سال جاری حدود 27 هزار تن کنتجاله سویا و حدود 25 هزار تن ذرت به 31 تشکل صنفی صنعت مرغداری در استان‌های مختلف کشور که عضو صندوق هستند، پرداخت شده است./

خبرنگار:مهدیه انوشه

N-910601-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید