Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار:

50میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تولید تخم‌مرغ مایع/بازار ملتهب نمی‌شود، نگران نشوید

وزیر جهاد کشاورزی به‌طور جدی پیگیر دریافت مشوق‌های صادراتی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان تخم‌مرغ است، اما همچنان مشوق‌های صادراتی پرداخت نمی‌شود.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره بازار صادراتی تخم‌مرغ گفت: وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به دولت ارسال کرده و در آن به صراحت پرداخت هفت‌هزار ریال بابت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را به‌عنوان مشوق صادراتی، درخواست کرده اما پاسخی از جانب دولت داده نشده است.

لزوم الحاق ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد

فرزاد طلاکش با اشاره به مکاتبه با ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورتی که این ستاد زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بود به‌طور قطع عملکرد بهتری داشت زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط به بازار نگاه می‌کند و توجهی به تولید و تولیدکننده ندارد.

صادرات چهار هزار تنی

وی در ادامه از صادرات حدود چهارهزار تن تخم‌مرغ در پنج‌ماهه ابتدایی سال خبر داد و خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات روزانه 300 تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد، اما مشروط بر اینکه مشوق‌های صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد و این مشوق‌ها مقطعی نباشد.

طلاکش درباره وضعیت حمل و نقل و بسته‌بندی برای صادرکنندگان نیز یادآور شد: در صورتی که مشوق‌های صادراتی پرداخت شود، مرغداران از این محل مشکلی ندارند.

وی در ادامه بازارهای صادراتی ایران را افغانستان، عراق، قزاقستان و تاجیکستان اعلام کرد.

مرغداران ضرر می‌دهند

رئیس اتحادیه ترویج مصرف تخم‌مرغ در ادامه آخرین وضعیت تولید این محصول را تشریح کرد و ادامه داد: در حال حاضر برآورد هزینه تخم‌مرغ با قیمت فعلی ذرت و سویا که برای تولید لازم است، حدود سه‌هزار و 100 تومان است و این در حالی است که مرغدار هر کیلوگرم تخم‌مرغ را دوهزار تومان در بازار به فروش می‌رساند و برای هر کیلو تخم‌مرغ یک‌هزار و 100 تومان ضرر می‌کند.

طلاکش تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار خرید اقلام خوراکی به‌صورت نقدی است و این اتفاق باعث شده است تا ذخیره نقدی مرغداران تمام شود و تا امروز حدود شش ماه است که این افراد ضرر شناسایی می‌کنند و به همین دلیل اقدام به حذف گله‌های خود می‌کنند.

لزوم پرداخت مشوق‌های صادراتی

وی تأکید کرد: در صورتی که شرایط صادرات مهیا شود و مازاد تولید کشور صادر شود، تقاضا در داخل افزایش یافته و قیمت نیز منطقی می‌شود.

طلاکش به راهکارهایی برای جلوگیری از ضرر برای مرغداران تخم‌گذار اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر پرداخت مشوق‌های صادراتی برای افزایش صادرات، باید خرید گردشی نیز انجام شود و دولت مابه‌التفاوت زیان را به مرغدار پرداخت کند تا مرغدار بتواند تأمین نقدینگی کند.

بازار ملتهب نمی‌شود، نگران نشوید

این مقام مسئول همچنین از احتمال ایجاد تقاضای بالا برای تخم‌مرغ در اواخر شهریورماه خبر داد و گفت: در اواخر شهریورماه کارخانه‌های صنایع غذایی تقاضای زیادی را برای تخم‌مرغ خواهند داشت که باعث افزایش قیمت این محصول می‌شود، اما به‌طور قطع این التهاب بازار ظرف یکی دو هفته و پس از گذر از این دوره تقاضا متعادل خواهد شد.

وی با پیش‌بینی اینکه در نیمه دوم سال مرغدار به قیمت مناسب تخم‌مرغ می‌رسد، افزود: با رسیدن نرخ این کالا به قیمت واقعی، مرغدار دیگر از این محل زیان شناسایی نمی‌کند.

50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تولید تخم‌مرغ مایع

طلاکش همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید تخم‌مرغ مایع و پودر خاطرنشان کرد: در حوزه تولید این محصولات 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است و هشت کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم‌مرغ راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه وزارت بهداشت به کارخانه‌های تولید مواد غذایی استفاده از تخم‌مرغ مایع را الزام کرده است، اما کارشناسان این کارخانه‌ها این موضوع را اجباری نمی‌کنند و به همین دلیل از این محصول استقبالی نشده است.

به گفته این مقام مسئول، در حوزه این دو کالا صادراتی نیز انجام نشده است./

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910603-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید