Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور در گفتگو با ایانا:

کشت خربزه جایگزین کشت پنبه شده/ خارج شدن پنبه از رده محصولات استراتژیک

واردات بی‌ضابطه پنبه در زمان برداشت محصول، کاهش قیمت خرید تضمینی پنبه و عدم حمایت از کشت محصول باعث شده است اراضی پنبه‌کاری مبدل به اراضی صیفی کشت خربزه شود.

کشت خربزه جایگزین کشت پنبه شده/ خارج شدن پنبه از رده محصولات استراتژیک
کشت خربزه جایگزین کشت پنبه شده/ خارج شدن پنبه از رده محصولات استراتژیک

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در پاسخ به اینکه آیا پتانسیل تولید انبوه و صادرات پنبه در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: اکنون امکان و پتانسیل تولید و صادرات در کشور وجود دارد، ولی به شرط آنکه به پنبه به‌عنوان یک محصول استراتژیک نگاه شود.

علی مظفری با اعلام اینکه محصولات استراتژیک از حمایت‌های خاص دولت‌ها برخوردار می‌شوند، افزود: ظلمی که در این اواخر به پنبه شده تا حدی بوده که این محصول از رده محصولات استراتژیک خارج و تبدیل به محصولات راهبردی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1353 پنبه بالاترین میزان صادرات محصولات غیرنفتی را در ایران داشته است، اما بعد از انقلاب توسعه پنبه سیر نزولی را طی کرد و دلیل آن نیز ایجاد انحصار و جلوگیری از واردات و صادرات بنا بر تقاضای وزارت صنایع بود.

مظفری ادامه داد: با سیاست‌های اتخاذشده آن زمان، پنبه به بازارهای جهانی صادر نشد و قیمت‌های اعمالی در داخل نیز باعث ایجاد مشکل برای صنعت نساجی کشور شد.

وی با اشاره به اینکه امروزه کشورها دریافته‌اند استقلال و حفظ موقعیت کشورشان در تولید به‌ویژه تولیدات بخش کشاورزی است، تصریح کرد: در راستای این تفکر، به اجاره زمین از کشورهای دیگر و کشت محصولات مورد نیاز خود در خاک کشورهای دیگر رو آورده‌اند.

هجوم سرمایه شیخ‌نشینان به تولید محصولات کشاورزی در کشورهای آسیای میانه

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه‌کاران ایران یادآور شد: اکنون سرمایه‌های شیخ‌نشینان بعد از اشباع شدن ساخت و سازها به سمت تولیدات کشاورزی آمده و نمونه آن نیز اجاره زمین در گرجستان توسط امارات برای تولید محصولات کشاورزی مایحتاج داخل خود است.

مظفری تأکید کرد: کشورهای عربی دریافته‌اند که کشورهای آسیای میانه زمین مساعد و آب فراوان دارند اما فقر سرمایه‌ای دارند، لذا برای کشاورزی به سمت زمین‌های گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان و قزاقستان هجوم آورده‌اند.

مشکلات صنایع نساجی کشور در پی تحریم و کاهش کشت پنبه

فعال بخش خصوصی درباره وضعیت صنایع نساجی، اظهار داشت: به‌دلیل موقعیت‌های خاص به‌وجودآمده برای کشور ما در رابطه با تحریم‌ها، به‌طورکلی تمام صنایع ما با مشکل روبه‌رو شده که نساجی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه با بسته شدن LCها صنایع نساجی برای تهیه مواد اولیه هم با مشکل روبه‌رو هستند، گفت: در این باره دولت باید شرایط خاص را در نظر گرفته و کمک‌های خود را از صنایع نساجی کشور داشته باشد.

رو آوردن کشاورزان پنبه به کشت محصولات دیگر کشاورزی

مظفری با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته استقبال از کشت پنبه کاهش پیدا کرده است، افزود: اکنون کشاورزان برای چرخاندن روزمرگی خود به سمت کشت محصولات دیگر رو آورده‌اند که نمونه آن در استان خراسان است که کشت پنبه به کشت و تولید خربزه در این مناطق تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون پنبه به‌عنوان یک محصول اساسی در حال از بین رفتن است و باید توجه شود که هیچ‌گاه خربزه نمی‌تواند به‌عنوان یک محصول استراتژیک و اساسی شناخته شود.

مظفری در پایان با بیان اینکه صنایع دفاعی شدیداً برای تولید صنایع نظامی به پنبه نیازمند هستند، تصریح کرد: زمانی که صنایع دفاعی پنبه مورد نیاز خود را نتوانند از بازار داخل تأمین کنند متوسل به واردات خواهند شد که در آنجا همواره چین به‌عنوان یک خریدار بزرگ و رقیب حضور دارد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910603-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید