Iranian Agriculture News Agency

طرح جامع مقابله با ریزگردها جهت تصویب تقدیم مجلس شد

طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اهواز با بیان این مطلب که طرح جامع مقابله با ریزگردها جهت تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، گفت: طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شد.

محمدجواد محمدی‌زاده درباره برش اقدامات داخلی افزود: این اقدامات برای کشور است و اعتبار چهارهزار و 400 میلیارد تومان جهت اجرا نیاز دارد تا در یک برنامه پنج‌ساله کلیه اقدامات که برای تثبیت شن‌های روان و مقابله با ریزگردها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در هفته گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا ضمن تصویب برای سال‌های آینده نیز منابع مورد نیاز تأمین شود.

محمدی‌زاده از ریزگردها به‌عنوان تهدیدی که ریشه در تغییرات آب هوایی و تغییر کاربری‌هایی که به ناحق به زمین تحمیل شده نام برد و ادامه داد: با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل حل خواهد شد.

وی درباره برش خارجی این طرح تصریح کرد: در این باره برنامه‌هایی برای کشور عراق به‌عنوان کانون اصلی گردو غبار و سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، عربستان و شمال آفریقا تهیه شده و حدود شش میلیون و 400 هزار هکتار کانون‌های تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که نحوه مدیریت و تأمین منابع آن توسط کشورهای درگیر تأمین می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 از طرف سازمان ملل به‌عنوان موفق‌ترین کشور در مقابله با ریزگردها در کنار کشور چین معرفی شده است.

محمدی‌زاده تأکید کرد: تاکنون بیش از سه میلیون هکتار تثبیت شن‌های روان در داخل کشور انجام شده است و این کارنامه درخشانی برای کشور ایران اسلامی است و از این طرح کشورهای منطقه الگوبرداری کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ اجرای این طرح در برش داخلی و خارجی بتواند به مشکل ریزگردها در منطقه خاتمه دهد.

محمدی‌زاده اقدامات اصلی و اساسی مقابله با ریزگردها را متقاعد کردن کشورهای کانون گرد و غبار دانست و اظهار داشت: از همه ظرفیت دیپلماسی کشور جهت متقاعد کردن کشورها استفاده خواهد شد که در این باره سفرهایی به کشور عراق و همچنین حضور مسئولان این کشور در ایران و دیداری که با معاون رئیس جمهور انجام شده که بر اساس همین تلاش‌ها کارگروهی در این کشور به ریاست نخست وزیر عراق جهت حل مشکل ریزگردها تشکیل شده و مجلس این کشور هم این طرح را مصوب و منابع آن را نیز پیش‌بینی کرده است.

وی از آموزش 100 کارشناس عراقی در سال گذاشته در اهواز خبر داد و گفت: گروهی دیگر نیز جهت آموزش در آینده نزدیک به ایران خواهند آمد.

معاون رئیس جمهور افزود: شرکت‌های ایرانی توان اجرایی وتجهیزات لازم را برای انجام پروژه‌های مقابله با ریزگردها را دارند و ما منتظریم تا کشور عراق امنیت و اعتبار لازم را جهت یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار که نیاز به یک میلیارد و 200 میلیون دلار دارد، اختصاص دهد.

محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ریزگردها در استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت، 200 هزار هکتار از اراضی استان به کمک وزارت نفت و جهاد کشاورزی شروع شده که تاکنون 13 هزار هکتار آن اجرایی شده که روند آن رضایت‌بخش نیست با رفع مشکل که همان تأمین مالچ از سوی وزارت نفت به‌صورت رایگان با تأمین منابع لازم این مشکل برطرف شده و این برنامه نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی تأمین حقابه تالاب‌ها از اقدامات مؤثر در استان جهت مقابله باریزگردها دانست و خاطرنشان کرد: با تأمین این حقابه تالاب‌های شادگان و بخش ایرانی تالاب هورالعظیم زنده و آب‌دار است که با این اقدام از تبدیل این مناطق به کانون گرد و غبار جلوگیری به عمل آمده است.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد؛ با مجموع این اقدامات بتوان ظرف مدت پنج سال مشکل ریزگرد و غبار که علاوه بر استان خوزستان 23 استان دیگر در کشور را درگیر خود کرده است برطرف کنیم./

V-910604-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید