Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب:

بکارگیری اراضی مخروبه به کشت صنوبر به بحران چوب خاتمه می‌دهد

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب با اشاره بر اینکه در حال حاضر مهم ترین مشکل زراعت چوب در کشور نبود زمین مناسب برای کشت است، گفت: اگر اراضی و منابع بلااستفاده و مخروبه موجود در کشور به کاشت و زراعت چوب به‌ویژه صنوبر که زمان بازدهی پایینی دارد اختصاص یابد، بحران کمبود چوب کشور حل می‌شود.

بکارگیری اراضی مخروبه به کشت صنوبر به بحران چوب خاتمه می‌دهد
بکارگیری اراضی مخروبه به کشت صنوبر به بحران چوب خاتمه می‌دهد

عبدالعظیم آقاجانی در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب افزود: زراعت چوب به‌ویژه درخت صنوبر با بهره‌گیری از باالفعل کردن استعداد زمین‌های کم‌بازده علاوه بر اینکه از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، با حجم بالای تولید اکسیژن و مصرف دی‌اکسیدکربن، در تلطیف هوا نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: در مکاتباتی که با سازمان جنگل‌ها داشتیم موضوع واگذاری اراضی مخروبه اما با قابلیت کشت صنوبر را مطرح کردیم که در صورت موافقت این اراضی به صورت استیجاری در اختیار واحدهای صنعتی برای زراعت قرار می‌گیرد.

آقاجانی با بیان اینکه باید از منابع به بهترین نحو ممکن استفاده شود، ادامه داد: اگر اصول زراعت چوب را به‌طور دقیق اجرا کنیم و از هر هکتار زمین بلااستفاده 20 تا 25 مترمکعب چوب برداشت کنیم، در صورت واگذاری 100 هزار هکتار زمین برای کشت صنوبر سالانه دو میلیون چوب در کشور تولید خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب واگذاری منابع مخروبه به واحدهای تولیدی صنوبر را راهی برای جبران کمبود چوب بازار کشور دانست و خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری این اراضی واحدهای صنعتی قابلیت تولید چوب مورد نیاز بخش‌های تجاری و صنعتی را دارند.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه چهارم توسعه سازمان جنگل‌ها مکلف بود در هر سال 100 هزار هکتار اراضی را به کشت چوب اختصاص دهد که این میزان به 20 هزار هکتار تقلیل یافت و طبق گزارش وزیر این هدف به‌طور کامل محقق نشده است.

آقاجانی با اشاره بر این مطلب که عدم تحقق این مهم به‌دلیل بودجه اندکی است که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، تأکید کرد: بخش کشاورزی از کارشناسان ارزنده‌ای برخوردار است و همچنین توانایی و استعداد زیادی در این عرصه وجود دارد.

وی درباره تخصیص یارانه به بخش صنعت چوب اظهار داشت: به‌دلیل اینکه از قبل یارانه‌ای برای این بخش به تصویب نرسیده بود و هیچ مصوبه‌ای وجود نداشت، یارانه‌ای هم دریافت نشده و معتقدم که این یارانه باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

این مقام مسئول تسهیلات واگذار شده به زارعان و کشاورزان را از سوی بانک کشاورزی پیش پا افتاده عنوان کرد و گفت: وامی که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد، نیمی از هزینه‌هایی که متحمل می‌شود هم نیست و این باز به منابع ناکافی که در اختیار بانک قرار می‌گیرد، بازمی‌گردد که لازم است با پیش‌بینی بودجه‌ای از سوی دولت بازنگری در این مورد صورت انجام شود.

آقاجانی جنگل ها و زراعت چوب را از منابع تجدیدپذیر دانست و افزود: اگر بخشی از توجه‌ها از منابع تجدیدناپذیر به منابع تجدید پذبر اختصاص یابد هم جنگل‌ها را برای آیندگان حفظ کرده‌ایم و هم علاوه بر رفع کمبود چوب و رونق این صنعت، درصد قابل توجهی ارزش افزوده تولید کرده‌ایم.

وی با ابراز اینکه ایران به‌عنوان عضو کمیسیون بین‌المللی صنوبر باید تمهیدات ویژه‌ای در این مورد بکار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون ملی صنوبر در کشور با اهدافی همچون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها، ایجاد هماهنگی و تعامل بین بخش‌های مختلف، تنظیم سازوکارها و سیاست‌های حمایتی، مشارکتی و تشویقی مرتبط با برنامه راهبردی توسعه زراعت چوب و تأمین چوب مورد نیاز کشور در حال فعالیت است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های این کمیسیون باید از رویکرد ستادی به فعالیت‌های عملیاتی تغییر کند تا زمینه‌های زراعت بیشتر چوب شکل گیرد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910605-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید