Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد:

افزوده شدن 9 استان برای طرح ترسیب کربن تا پایان سال 99

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از گسترش روند اجرای طرح ترسیب کربن تا پایان سال 99 خبرداد و تعداد استان‌های زیر پوشش این طرح را 9 استان عنوان کرد.

افزوده شدن 9 استان برای طرح ترسیب کربن تا پایان سال 99
افزوده شدن 9 استان برای طرح ترسیب کربن تا پایان سال 99

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: پروژه ترسیب کربن برای نخستین بار در حسین‌آباد غیناب شهرستان بیرجند واقع در استان خراسان در طول یک دوره خشکسالی عملیاتی شد و علیرغم اقلیم سخت، به‌دلیل مشارکت خوب مردمی و جوامع محلی از پروژه‌های موفق به‌شمار می‌رود.

وی افزود: فعالیت فاز نخست این طرح از سال 2003 در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه آغاز شد و با به پایان رسیدن فاز نخست این طرح در سال 2009 فاز دوم آن به مدت پنج سال به‌صورت بین‌المللی آغاز شد.

وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن با حفظ و احیای بهره‌برداری از تمام عرصه‌های منابع طبیعی یکی از اختصاصی‌ترین و توانمندسازترین طرح‌های اجرایی است، تصریح کرد: این پروژه به‌منظور افزایش آگاهی‌ها در سطح محلی، استانی و ملی و مشارکت جوامع محلی برای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، به استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها ایجاد اشتغال مولد، فرهنگ‌سازی مردم منطقه در راستای عدم تخریب مراتع، دخیل کردن آنها در کارهای مشارکتی و مشارکت دادن زنان در اجرای طرح‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: پروژه ترسیب کربن طرحی با اهداف جهانی به منظور جذب کربن اتمسفری از طریق احیا مراتع بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره‌وری زمین‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک و مقابله با بیابان‌زایی از طریق احیا مراتع تخریب شده با مشارکت مردم در سطح کشور و منطقه است.

گرشاسبی ملی کردن ردیف بیابان زدایی را دومین اتفاق خوب از اقدامات دولت در سال جاری بر شمرد و تأکید کرد: در سال گذشته اعتبارات بیابان‌زدایی به‌صورت استانی بود اما در سال 1391 ردیف اعتبارات ملی جدیدی برای استان‌ها در این بخش تعریف شد که اعتبار آن 34 میلیارد تومان برآورد شده است./

خبرنگار: سهیلا گلی زاده

V-910605-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید