Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از سه پروژه آبخیزداری در هفته دولت؛

هرزآب‌های فصلی و خسارت‌های سیلاب‌های منطقه‌ای کاهش می‌یابد

اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از بهره‌برداری سه پروژه عمرانی و حفاظتی با اعتباری بیش از 11 میلیارد و 525 میلیون ریال در هفته دولت خبر داد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: این پروژه‌ها که دو پروژه آن مربوط به آبخیزداری شامل پروژه آبخیزداری در حوزه "جمع آبرود" شهرستان دماوند و پروژه آبخیزداری در حوزه "درده - پیرده" شهرستان فیروزکوه است به مرحله اجرا درآمده و یک پروژه نیز مربوط به ایجاد کمربند حفاظتی در شهرستان تهران است.

سعید طباخی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های آبخیزداری قابل افتتاح ازخسارات ناشی از سیلاب‌های منطقه‌ای و هرزآب‌های فصلی جلوگیری می‌شود، افزود: حفظ و افزایش ذخایر آب‌های زیرزمینی در پایین دست از دیگر مزایا اجرای این پروژه‌ها است.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها با عملیات خاکی، سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، عملیات خشکه‌چین و حفاظت و قرق به مرحله اجرا درآمده است و کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی در حوزه‌های آبخیز "جمع آبرود" و "درده - پیرده" را به همراه داشته و نقش مهمی را اجرای این پروژه‌ها به‌منظور استحصال آب برای استفاده جهت توسعه کشاورزی ایفا می‌کند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز در راستای بهره‌برداری پروژه ایجاد کمربند حفاظتی در هفته دولت اظهار داشت: کمربند حفاظتی که به‌وسیله نصب بنچ مارک‌ها (پایه‌های بتونی) ایجاد می‌شود، مرز بین اراضی ملی و مستثنیات اشخاص حقیقی وحقوقی مشخص شده و در واقع هرکس به میزان مالکیتی که دارا است فعالیت‌های خود را طبق ضوابط و مقررات انجام می‌دهد.

فرشاد شعبانی طول کمربند حفاظتی ایجاد شده در این پروژه را 3.5 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: کمربند حفاظتی یکی از شاخص‌های مهم در امر حفاظت و پیشگیری از تصرف اراضی ملی محسوب شده، چراکه اشخاص با مشاهده این پایه‌های بتونی وضعیت اراضی خود را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به قابل توجه بودن وسعت اراضی ملی در استان تهران، کمربند حفاظتی را به‌عنوان ابزاری برای پیشگیری از تصرفات اراضی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه نیروهای حفاظتی موجود جهت حفاظت اراضی ملی استان کافی نیست، ایجاد کمربند حفاظتی به‌وسیله نصب بنچ مارک‌ها (پایه‌های بتونی) اقدامی هوشمندانه جهت پیشگیری و جلوگیری از تخریب و تصرف این اراضی به‌شمار می‌آید و مشارکت هرچه بیشتر مردم را جهت حفاظت از عرصه‌های ملی به همراه دارد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910605-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید