Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه چایکاران کشور در گفتگو با ایانا خبر داد:

کاهش 65 درصدی تولید چای کشور/ سود تعطیلی صنعت چای در جیب واردکننده

افزایش تعرفه واردات، درآمد افرادی که باید به سود میلیاردی از این محل برسند را کاهش می‌دهد و هرچه اعمال نفوذ می‌شود نیز از سوی واردکنندگان چای است.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، پیرامون وضعیت کنونی تولید چای کشور، با اشاره به اینکه اکنون به هیچ وجه چای مورد حمایت نبوده و سال‌ها است که وضعیت نامناسبی دارد، گفت: به‌طورکلی مشکلات اخیر چای به انحلال سازمان چای بازمی‌گردد که دقیقاً به امور چای رسیدگی می‌کرد.

ایرج هوسمی افزود: بعد از انحلال سازمان چای و پس از تصمیم‌گیری‌های دیگر نوبت به سپرده شدن چای به تعاون روستایی رسید که آن نیز به دلیل نداشتن اطلاعات، موفق عمل نکرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از چند سال نیز تصمیم به احیای سازمان چای گرفته شد اما این سازمان شباهتی به آن سازمان چای سابق نداشت.

امسال چایکاران ریالی بابت قیمت چای دریافت نکرده‌اند

هوسمی با اشاره به اینکه تنها برای عده‌ای از چایکاران بهای امسال برگ سبز چای در 18 اردیبهشت پرداخت شده است، ادامه داد: باید توجه شود که چایکاران هفت ماه از سال هیچ درآمدی ندارند و اکنون نیز بابت قمیت چای دیناری دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ظاهراً کسی در قبال این مشکلات احساس مسئولیت نمی‌کند، تصریح کرد: این‌گونه سیاست‌گذاری و عملکرد نامناسب سبب شده که اکنون تمام باغ‌های بزرگ چای به حال خود رها شده است.

انتقاد از افزایش نیافتن قیمت چای همانند دیگر محصولات

فعال بخش صنعت تولید چای کشور با انتقاد از اینکه چای همانند دیگر محصولات طی سال‌های اخیر افزایش قیمتی نداشته است، یادآور شد: ساده‌ترین تعریف از وضعیت کنونی چای این است که تا 25 سال پیش کشاورز بابت تأمین حقوق یک کارگر مرد، پنج کیلوگرم برگ سبز چای می‌فروخت، اما امروز در قیاس با گذشته بابت حقوق کارگر باید 15 برابر آن زمان محصول چای خود را به فروش برساند تا هزینه کارگر را تأمین کند.

هوسمی ادامه سیاست‌گذاری و عملکردهای اخیر را نوعی خودکشی اعلام کرد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از باغ‌های بزرگ چای تبدیل به مخروبه‌های جنگلی شده و هیچ‌کس نیز در قبال این بی‌عدالتی‌ها در حق این محصول، احساس مسئولیت نمی‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چه کسانی از زمین خوردن تولید داخلی چای سود می‌برند، تأکید کرد: افراد سودجو، قاچاقچیان و واردکنندگان چای به‌دنبال این هستند که با کوبدن چای داخلی، محل برای مصرف چای خارجی فراهم شود چرا که سود چندین میلیاردی واردات چای را نمی توانند به راحتی رها کنند.

کاهش 65 درصدی تولید چای کشور نسبت به گذشته

این فعال بخش صنعت تولید چای کشور درباره میزان تولید چای نیز گفت: بر اساس آمارهای رسمی کشور در گذشته 68 هزار تن تولید چای داشته، اما اکنون این میزان به‌رغم واقعی و حقیقی 25 هزار تن کاهش پیدا کرده است.

هوسمی با اشاره به اینکه در گذشته همواره نمایندگان اتحادیه و کشاورزان صاحب‌نظر طی جلساتی پیرامون مسائل چای با یکدیگر مشورت می‌کردند، افزود: اکنون تمام این‌گونه جلسات را تعطیل کرده‌اند و خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

سایه سنگین واردکنندگان چای بر بازار این صنعت

رئیس اتحادیه چایکاران کشور در پایان درباره علت افزایش نیافتن تعرفه واردات نیز خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه واردات، درآمد افرادی که باید به سود میلیاردی از این محل برسند را کاهش می‌دهد و هرچه اعمال نفوذ می‌شود نیز از سوی واردکنندگان چای است./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910606-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید