Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با ایانا:

تولید دو میلیون و 400 هزار تنی برنج/ پیش‌بینی افزایش پنج درصدی برنج کشور

میزان تولید امسال از دو میلیون و 300 هزار تن فراتر خواهد رفت و انتظار می‌رود با افزایش پنج درصدی محصول بنرج روبه‌رو شویم.

دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به اینکه برداشت اقلام محلی به غیر از دوباره کشت‌ها به اتمام رسیده و اقلام پرمحصول نیز تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید، گفت: میزان تولید امسال از دو میلیون و 300 هزار تن بیشتر خواهد بود و دست کم پنج درصد افزایش خواهیم داشت.

جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه برخی کارشناسان و محققان پیش‌بینی تولید دو میلیون و 500 هزار تن را نیز می‌کنند، افزود: اما پیش‌بینی واقع‌بینانه این است که میزان تولید دو میلیون و 400 هزار تن برای امسال است.

وی با اشاره به باران‌های شدید و سیل‌آسای چند روز گذشته در استان‌های شمالی کشور، خاطرنشان کرد: باران‌های شدید باعث خوابیدن برنج‌های اقلام پرمحصول که پایه بلند هستند، می‌شود که با تابش چندروزه آفتاب دوباره جان می‌گیرند و اکنون نیز جو استان‌های شمالی پایدار است.

شایق با تأکید بر اینکه به‌واسطه ضخیم بودن پوسته برنج، باران‌ها نمی‌توانند لطمه‌ای به دانه برنج برسانند، ادامه داد: باران‌های سیل‌آسا فقط کشاورزان را در زمان برداشت به‌دلیل گل آلود شدن زمین، به شدت دچار مشکل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج در مازندران نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده، درباره علت ارزان نشدن آن، تصریح کرد: علت آن ادامه روند رشد قیمت برنج در تهران است که بازار مازندران را نیز تحت تأثیر خود گذاشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون قیمت برنج با کیفیت خوب در تهران پنج‌هزار و 500 تا شش‌هزار تومان است، یادآور شد: اکنون در مازندران خوش‌طعم‌ترین، مرغوب‌ترین و خوش‌عطرترین برنج با قیمت سه‌هزار و 500 تا سه‌هزار و 700 تومان به فروش می‌رسد.

علیزاده شایق در ادامه درباره ضایعات برنج نیز، با تأکید بر اینکه ضایعات از مرحله قبل از کاشت تا ورود به کارخانه‌ها وجود دارد، تأکید کرد: همواره وزارت جهاد کشاورزی در برهه‌های زمانی مختلف در این زمینه فعال بود اما در فاصله سال‌های 1384 تا 1388 مقداری روند کارها کند شد.

وی اظهار داشت: در آن چهار سال، طرح نوسازی اراضی، طرح اصلاح ساختار شالی‌کوبی، طرح مکانیزه کردن کشت برنج و طرح توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تقریباً متوقف شد.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه زمانی ماشین‌آلات بخش برنج با استقبال کشاورزان همراه بود و قیمت آن نیز ارزان بود، گفت: اکنون حتی اگر بسترسازی نیز صورت گیرد به‌دلیل بالارفتن هزینه‌ها، وسع کشاورز به خرید آن ماشین‌آلات نمی‌رسد که باید در این زمینه به داد کشاورز رسید.

وی در پایان تنها راه برای ماله کشی به خطاها و اشتباهات سال 84 تا 88 را تشکیل تعاونی مکانیزاسیون دانست و افزود: با تشکیل این تعاونی‌های واقعی و نه سوری و با در اختیار قراردادن ماشین‌آلات به این تعاونی‌ها، می‌توان زمینه را برای بهره‌مند شدن همه از این نوع ماشین‌ها فراهم کرد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910606-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید