Iranian Agriculture News Agency

بازار محصولات لبنی نیازمند نظارت دولت است

در حالی افزایش قیمت محصولات لبنی طی ماه‌های گذشته در نموداری پرشتاب قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد دولت باید در عرضه محصولات لبنی و مدیریت آن ورود پیدا کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: قیمت شیر خام پس از هدفمندی یارانه‌ها بارها دستخوش تغییر شد و به‌رغم تصمیم‌گیری‌های مکرری که در حوزه استانداری صورت گرفت، هنوز هم قیمت پایه خرید به 750 تومان نمی‌رسد.

سیروس روستا افزود: در حالی که قیمت پایه شیر افزایش چندانی نداشته و با ورود جو و ذرت به بازارهای داخلی کمی از نوسان و شتاب قیمت نهاده‌های دامی کاسته شده است، اما همچنان قیمت محصولات لبنی روند صعودی به خود گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد در مقطع کنونی دولت باید در حوزه بازار محصولات لبنی ورود پیدا کرده و از حضور دلالان و واسطه‌ها در این حوزه جلوگیری کند.

واردات شیر خشک به نفع صنایع لبنی

فعال بخش خصوصی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در کمیسیون کشاورزی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی برگزار نکرده و بیشتر در تعطیلات به‌سر برده و نتوانسته تصمیم‌گیری صریحی درباره بخش کشاورزی داشته باشد.

روستا تصریح کرد: اما در مجلس هشتم در جلسه‌ای که در کمیسیون کشاورزی برگزار شد، مقرر شد یارانه‌ها به سمت تولیدکننده اختصاص پیدا کند و در این باره ریاست جمهوری و معاونت برنامه‌ریزی با اختصاص بودجه مشخص و واریز آن به حساب دامداران، یارانه را از سمت مصرف‌کننده به سمت تولیدکننده برگرداند که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، بحران‌هایی موجود در بخش کشاورزی به‌ویژه در بخش شیر به‌وجود نمی‌آمد.

وی با اشاره به واردات شیر خشک همچنین یادآور شد: در حالی واردات شیر خشک از کشورهای مختلف به‌منظور تأمین نیاز صنایع لبنی به کشور وارد می‌شود که می‌توان گفت شیر داخلی با وجود روند نزولی در ماه‌های اخیر همچنان می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

روستا اظهار امیدواری کرد؛ وضعیت تولید شیر طی شش‌ماهه دوم سال با ورود دولت در حوزه تأمین نهاده‌های دامی بدون شوک سپری شود./

N-910606-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید